Årsmelding 2022

6 Organisasjonsmessige forhold

6.1 Organisasjonsmessige endringer i løpet av året

I kommunestyresak 012/22 organisering av stabsfunksjonene i kommunen, ble det vedtatt en omorganisering som førte til endring i organisasjonskartet: I kommunestyresak 012/22 organisering av stabsfunksjonene i kommunen, ble det vedtatt en omorganisering som førte til endring i organisasjonskartet:

Organisasjonskart Bjerkreim kommune - Klikk for stort bildeOrganisasjonskart Bjerkreim kommune

Målet med omorganiseringen, var å samle stab/støtte-funksjonene it, kommunikasjon/ dokumentasjon og HR/personal i en avdeling, og økonomi i en avdeling. Det innebar og en ytterligere styrking i administrasjonen, med jurist, it-konsulent og økonomirådgiver. Det var også et politisk ønske å styrke kommunen innenfor kommunikasjonsområdet. Dette resulterte i at stillingshjemmel leder serviceavdelingen ble omgjort til rådgiver kommunikasjon.

Avdelingen organisasjon ble etablert 1. mai 2022. Stillingene rådgiver kommunikasjon og jurist ble ansatt oktober 2022. En stilling innen it og digitalisering ble satt på vent og er planlagt ansatt i 2023.

Stillingen som ble opprettet innenfor stab/støtte/økonomi er planlagt ansatt i 2023.

Stabssjef økonomi og stabssjef organisasjon er i kommunedirektørens ledergruppe sammen med kommunalsjefene for oppvekst, levekår og landbruk, miljø og teknikk.

 

Innenfor kommunalområdet LMT ble det i 2022 gjort noen organisatoriske endringer. Avdelingen ble delt i tre der bygg og eiendom, teknisk forvaltning og landbruk ble tre områder under kommunalsjefen. Se organisasjonskartet. Alle renholdere og vedlikeholds-gruppen er nå organisert under bygg- og eiendomssjef. Disse har tidligere vært ansatt på tjenesteområdene.

Integreringavdelingen ble opprettet mars 2022, som en konsekvens av krigen i Ukraina. jfr. sak 011/22. Se organisasjonskart. Det ble ansatt en leder i 100 %-stilling og en konsulent i 100 % med oppstart april 2022.

6.2 Helse- miljø og sikkerhet (HMS)

I 2022 ble det meldt inn 112 avvik, av disse ble 9,8 % meldt med høy, 48,2 % middels og 42 % lav alvorlighetsgrad. 45,1 % av alle avvik ble lukket etter 1 dag. Ca 75 % av alle avvik ble lukket i løpet 30 dager.

Kakediagran, avvik fordelt på innmeldte kategorier - Klikk for stort bildeAvvik fordelt på innmeldte kategorier

I 2022 hadde kommunen to perioder på ca 1 mnd. hver der avvikssystemet ikke fungerte helt som det skulle. Dette resulterte i at noen avvik ikke ble sendt inn eller lukket innen forsvarlig tid. Dette gjør at statistikken ikke viser helt korrekte tall.

6.3 Arbeidsmiljøutvalg (AMU)

Arbeidsmiljøutvalget består av tre hovedtillitsvalgte, to kommunalsjefer, hovedverneombud, bedriftshelsetjenesten og kommunedirektøren. Stabssjef organisasjon er sekretær for utvalget. Det var planlagt og gjennomført fire møter i AMU i 2022.

Typiske saker i AMU er økonomi, sykefravær, HMS, miljørettet helsevern. Alle arbeidstakerorganisasjoners tillitsvalgte og ledere får referat fra møtene. Status nytt helsesenter/pleie og omsorg har vært en sak på hvert møte i 2022.

6.4 Miljørettet helsevern (MHV)

Miljørettet helsevern omfatter de faktorer i miljøet som til enhver tid direkte eller indirekte kan ha innvirkning på helsen. For barnehage og skoler er det kommet samlet 21 meldinger mot30 i 2021. Fordeling på Bjerkreim skole (3), Vikeså skole (17) og Røysekatten barnehage (1). Mange av meldingene er de samme som er rapportert under HMS.

6.5 Etiske retningslinjer for ansatte og folkevalgte

Etiske retningslinjer for ansatte og folkevalgte er vedtatt i 2018. Vi har ikke fått rapportert avvik når det gjelder brudd på disse. Vi reviderer ulike deler av arbeidsgiverpolitikken, som etiske retningslinjer er en del av, framover. Plan er å revidere etiske retningslinjer i 2023.

6.6 Likestilling

Kjønnsmessig fordeling i lederstillinger har endret seg det siste året. Årsaken er organisasjonsendringen som førte til en ny kvinnelig leder i organisasjon. En ny kvinnelig leder i integrering og to nye ledere i landbruk, miljø og teknikk, en mann og en kvinne. Tre kvinner og en mann totalt.

Oversikt over kjønnsbalanse i lederstillinger - Klikk for stort bildeOversikt over kjønnsbalanse i lederstillinger

 

6.7 Tillitsvalgte og verneombud

Det har vært avholdt syv planlagte møter mellom arbeidsgiver og hovedtillitsvalgte (HTV) i de største organisasjonene. Det er organisasjonsovergripende og systemrettet forhold som er hovedfokus i møtene.

I 2022 ble det vedtatt i administrasjonsutvalget å utvide HTV-gruppen med en organisasjon til, Fellesorganisasjonen (FO). De tillitsvalgte har frikjøpt tid til å jobbe med tillitsvalgtarbeid.

De tillitsvalgte er frikjøpt med bakgrunn i antall medlemmer;

Organisasjoner og prosent
Organisasjoner Prosent
Utdanningsforbundet (UDF) 20 %
Delta 18 %
Fagforbundet 10 %
Norsk sykepleierforbund (NSF) 10 %
Fellesorganisasjonen (FO) 5 %
 

Den frikjøpte delen blir lønnet gjennom organisasjon, HR/personal ansvar.

I kommunen har vi åtte verneombud fordelt på de ulike tjenesteområdene. De ulike verneombudene er og vikar for hverandre. Normalt sett blir det gjennomført tre møter pr. år for verneombudene. For 2022 ble det gjennomført et møte.

Verneområdene i kommunen: - Klikk for stort bildeVerneområdene i kommunen:

 

6.8 Sykefravær for organisasjonen

I handlingsplan for inkluderende arbeidsliv (IA-planen) er målet for sykefravær maks 5,8 % i planperioden 2019-2024. Denne målsettingen ble satt med helt andre forutsetninger. I 2020 ble vi rammet av en koronapandemi. For Bjerkreim kommune sin del ser vi at denne ikke inntraff før desember 2021 og vinteren 2022. Det førte til betydelig økt sykefravær.

Vår IA-avtale var opprinnelig for perioden 2019-2022. November 2022 ble regjeringen og partene i arbeidslivet enige om å forlenge dagens IA-avtale med to år grunnet korona-pandemien.

Oversikt over sykefravær, søylediagram - Klikk for stort bildeOversikt over sykefravær, søylediagram

 

6.9 Brukerundersøkelser

I 2022 ble det gjennomført 10-faktor medarbeiderundersøkelse for alle ansatte i kommunen. Undersøkelsen ble sist gjennomført i 2019, og planen var å gjennomføre undersøkelsen med et intervall på to år. Undersøkelsen ble utsatt grunnet korona-pandemien.

  1. faktor er en undersøkelse som skal danne grunnlaget for medarbeider-, organisasjons- og lederutvikling. Den bygger på omfattende forskning om effektiv ledelse og gode virkemidler for å motivere medarbeidere og hente ut best mulig ytelse. Oppfølgingsarbeidet i ettertid er dermed viktig for å få utnytte potensialet i undersøkelsen. Kommunen benytter  undersøkelser gjennom bedre kommune via Kommuneforlaget for å måle tjenestekvalitet, bruker- og medarbeidertilfredshet.

For 2022, ble det i tillegg til 10-faktorundersøkelsen gjennomført disse undersøkelsene:

  • foreldreundersøkelse i barnehage
  • elev og foreldreundersøkelser på begge skolene
  • helsestasjon

 

6.10 Målbilde

For 2022 har vi hatt samme målbilde som tidligere år. Vi har hatt felles lederopplæring etter modell fra KS sitt tema med «nyskapende arbeidsgivere» for alle ledere med ekstern foreleser.

Endringer i organisasjonsstrukturen som er nevnt under organisasjonsmessige endringer i løpet av året» vil både være hjelp og støtte med oppgaver, men også gi rom for mer tid og oppmerksomhet til hver enkelt leders kjerneoppgaver.