Årsmelding 2022

9 Landbruk, miljø og teknikk (LMT)

Kommunalområdet LMT ble i 2022 omorganisert ved at det ble opprettet en avdeling for bygg- og eiendom og en avdeling for teknisk forvaltning. Det ble ansatt ledere for disse nye avdelingene, og personal- og økonomiansvar ble lagt til disse. Det ble også gjort endring i øvrige deler av organisasjonen slik at ansvaret for drift og vedlikehold, inkludert renhold, ble flyttet fra ulike tjenesteområder til avdeling for bygg- og eigedom.

Bygg- og eigedom ble etablert i mars, og teknisk forvaltning i september. Budsjettmessig ble hele 2022 overført til bygg- og eigedom, men for teknisk forvaltning ble endringene med hensyn til budsjett gjeldende fra årsskiftet 22/23. Det rapporteres derfor ikke særskilt for Teknisk forvaltning mht økonomi for 2022.

Oversikt over regnskap innen kommunalområdet, LMT - Klikk for stort bildeOversikt over regnskap innen kommunalområdet, LMT

Økonomi

Ansvarsområdet 400 hadde mindreforbruk i 2022. Dette skyldes i stor grad at avsatte lønnsmidler til ny stilling innenfor Teknisk forvaltning ikke ble besatt før mot slutten av året. Resultatet viser også moderat mindreforbruk på flere tjenesteområder. Det var likevel noen tjenesteområder som hadde merforbruk, men ikke store utslag i noen retning.

Det har som følge av for lav bemanning vært nødvendig å kjøpe relativt mye konsulenttjenester. Kostnader til dette er i stor grad dekket opp med økede gebyrinntekter knyttet til plan- og byggesaksbehandling.

Utfordringer

Det har vært et relativt stort press innenfor kommunalområdet knyttet til mange investerings- tiltak, mange større plansaker mv. Organisasjonsendringen som er gjennomført i 2022, med tilhørende økning i bemanning, har avhjulpet dette i betydelig grad.

9.1 Vann og avløp

Økonomi

Vann- og avløpstjenesten (VA) er et selvkostområde som dekkes av gebyrinntekter.

 

Drift gjennom året

VA-området driftes med tre vannverk, et renseanlegg, en rekke pumpestasjoner og ledningsnett. Denne driften har gått uten særskilte hendelser ut over det som kan forventes.

Spesielle utfordringer i året

Når det gjelder vann har det vært noen utfordringer knyttet til at noen abonnenter tidvis opplever misfarget vann. Kommunen søker å minimalisere dette problemet ved å foreta jevnlige spylinger av hovedledningsnettet. Alle vannverkene har god vannkvalitet, noe som dokumenteres med månedlige vannprøvetaking. Analyseresultatene viser at vannet er godt både med tanke på bakterier, pH, farge og smak.

Når det gjelder avløp har det vært noe utfordringer knyttet til tilstopping av ledninger med påfølgende vannskade i nærliggende bolig. Det er derfor lagt en ny rørledning i Røyslands- feltet for å eliminere dette problemet. Dette tiltaket, sammen med det forhold at en slam- container måtte fornyes, har bidratt til at kostnaden innenfor tjenesteområdet har steget.

 

9.2 Bygg og eigedom

Økonomi

I 2022 hadde bygg- og eiendomsavdelingen utgifter som var litt over budsjett, og avsluttet året med noe merforbruk.

Året var preget av høye strømpriser, som var 277 % høyere enn året før. Det ble gjennomført en rekke energisparetiltak som resulterte i lavere forbruk i 2022 enn i 2021. Likevel oppsto det betydelig overforbruk i strømbudsjettet, og det ble derfor nødvending med budsjett- justeringer både i T1 og i T2. Resten av året var preget av betydelige utfordringer med levering av tekniske komponenter, samt høye priser på både arbeid og materiell. Som følge av dette ble noen drifts- og investeringsprosjekter ikke gjennomført.

Drift gjennom året

Driften i 2022 var preget av betydelig økning i både arbeids- og materialkostnader, og den sterke økonomiske utviklingen i regionen medførte ventetid på oppgaver som var bestilt fra ulike leverandører.

Bygg- og eiendomsavdelingen prioriterte i 2022 faglig utvikling av renholdsavdelingen, noe som resulterte i at 58 % av renholderne meldte seg på renholdsoperatørkurs med planer om å ta eksamen (fagprøve) i løpet av 2023. Det ble også innført et digitalt FDVU-system som vaktmesterteamet begynte å bruke i sitt daglige arbeid. Det ble også startet arbeid med å digitalisere brannvernet for alle kommunale eiendommer. I tillegg var Bjerkreim kommune en av seks pilotkommuner i Norge som innførte Kobo, et digitalt system for forvaltning av kommunale boliger. Systemet ble utviklet av Husbanken og andre digi-partnere. I tillegg til å tilby forvaltningsfunksjoner har Kobo en innbyggerdel som gjør det mulig for innbyggere å sende søknader direkte i systemet, og dermed forenkler søknadsprosessen for både innbyggere og saksbehandlere.

Spesielle utfordringer i året

De høye strømprisene og utfordringer knyttet til anskaffelse av både utstyr og leverandører for ulike oppgaver, var hovedutfordringene som preget arbeidet til bygg- og eiendoms- avdelingen. På tross av dette har det vært positivt å se at arbeidet med strømsparing har blitt en integrert del av den daglige driften av kommunale eiendommer, og at alle involverte i denne drifte tar aktivt del i dette arbeidet.

 

9.3 Teknisk forvaltning

Økonomi

Teknisk forvaltning får eget budsjettområde fra 01.01.2023 (ansvar 404). I 2022 ligger avdelingen budsjettert under område 400 som rapporteres under LMT.

Drift gjennom året

Til tross for noen kapasitetsutfordringer er det iverksatt mange tiltak i avdelingen. Ny leder for teknisk forvaltning kom på plass i september 2022. Det er i løpet av året gjennomført en stor mulighetsstudie for Vikeså sentrum, med tanke på en fremtidig sentrumsplan. Arealplaner.no er tatt i bruk som planregister. Detter sørger for at innbyggere, næringsliv, fagmyndigheter og saksbehandlere enkelt og raskt får tilgang til et digitalt planregister, og mulighet til å bidra mer effektivt i plan- og byggesaksprosessen.

Et større oppryddingsarbeid for å avslutte eldre byggesaker er iverksatt, men ikke ferdigstilt. På VA-området har avdelingen iverksatt elektronisk kartlegging av små avløpsanlegg, og vi har hatt to tilsyn fra regionale myndigheter. Det er gjennomført kompetansehevende tiltak i tilknytning til den digitale kartløsningen. Byggesaker og andre henvendelser er håndtert fortløpende. Noe kartlegging er gjort når det gjelder rutiner/kvalitetskontroll og mulig effektivisering av arbeidsmetoder.

Spesielle utfordringer i året

Det har ikke vært spesielle driftsutfordringer gjennom året, eller utfordringer som får konsekvenser for senere budsjettår.

 

9.4 Brann- beredskap, feiing og forebygging

Økonomi

Økonomisk avviker drift av ansvarsområdet lite med budsjett. Noe mindreforbruk skyldes i hovedsak at omfang av kompetansehevingstiltak ble noe mindre enn forventet.

Drift gjennom året

Driften gjennom året har i hovedsak gått som normalt, men har vært noe preget av en noe vanskelig situasjon i brannvesenet i Eigersund. Dette skyldes bl.a. uklarheter knyttet til fremtidig drift, samt noe utfordringer knyttet til bemanningssituasjonen.

Bjerkreim kommune søkte i 2022 om å bli tatt opp som medlem i Rogaland brann og redning IKS fra årsskiftet 22/23. Dette ble avslått, men med åpning for at det senere kan bli revurdert med mulig opptak fra 23/24, evt fra 24/25. Eigersund og Bjerkreim inngikk en samarbeids- avtale med Rogaland brann og redning IKS hvor sistnevnte ivaretar de lovpålagte rollene knyttet til ansvar for brannberedskap for begge kommunene. Den avtalen som tidligere har vært gjeldende mellom Bjerkreim og Eigersund ble så reforhandlet for å tilpasses den nye situasjonen. I denne avtalen er det fortsatt Eigersund kommune som har ansvaret for brannmannskapene og daglig drift av brannberedskapen i Bjerkreim.

Spesielle utfordringer i året

Det har ikke vært spesielle utfordringer knyttet til selve brannberedskapen, men det er gjennom året lagt ned en betydelig innsats for å søke å avklare den fremtidige organiseringen av brannberedskapen.

 

9.5 Landbruk

Økonomi

Inntekter og utgifter for Landbruk var i balanse. Det har vært høy aktivitet og stort arbeids- press på Landbrukskontoret. Det ble derfor brukte ekstra lønnsmidler til ekstra jobbing for den ene av fagkonsulentene som er ansatt i halv stilling. Dette dekkes av sparte utgifter til kurs, møter og reising på grunn av koronarestriksjoner.

Drift gjennom året

Mesteparten av tiden går til statspålagte oppgaver med forvaltning av tilskuddsordninger og søknader med tanke på ulikt lovverk. Forvaltning av produksjonstilskudd med risikobaserte kontroller, er krevende og tar mer og mer ressurser.

Bjerkreimsbøndene er aktive med stadig å utvikle og utvide gårdene sine jordbruksarealer. Vi har godkjent flere søknader om nydyrking (samlet 120 dekar), bygging av 10 km med jordbruksveier og godkjent og digitalisert mange dekar med innmarksbeite som spredeareal. Det er nå innført forbud mot dyrking av myr, og det kan bare gis dispensasjon i helt spesielle situasjoner – noe det ikke ble søkt om eller innvilget i 2022.

Innovasjon Norge bevilget ca. 5,8 millioner i tilskudd til åte ulike prosjekt i Bjerkreim (fjerde største potten av kommunene i fylket). Tre melkebruk fikk tilskudd til bygging av/ombygging til løsdrifts-fjøs, og fire til utviding av kapasiteten for husdyrgjødsla. INR brukte ca. 60 % av midlene i Rogaland til melkebruk, som har høyest prioritet. I 2022 hadde ca. 46 % av melkebrukene i kommunen kyrne i løsdriftsfjøs og 54 % i båsfjøs. Løsdriftskravet på storfe som innføres fra og med 2034, er derfor svært utfordrende da det er behov for store investeringer i en næring som over tid har hatt for dårlig lønnsomhet. Landbrukskontoret arrangerte melkesafari med god oppslutning, for å stimulere til og vise forskjellige løsninger for bygging av løsdriftsfjøs.

I 2021 prioriterte kommunene i Rogaland og Statsforvalteren å gi SMIL-tilskudd til bønder som ville fjerne piggtråd på eksisterende gjerde, og erstatte dette med ny topptråd. Bjerkreim valgte å prioritere dette også i 2022, og gav tilskudd til fjerning av piggtråd langs en gjerde- strekning på ca. 5 km, mot ca. 12 km året før.

Fra budsjettåret 2021 og fremover har kommunestyret prioritert å bruke en god del midler på å bygge opp reiselivsportalen Destinasjon Bjerkreim. Webportalen, Instagram og Facebook ble lansert sommeren 2021. Oppdragsavtale med dyktige folk hos næringshagen TEAL, har skapt god aktivitet på sosiale medier i Norge og mange andre land. Målet er flere besøkende til Bjerkreim som legger igjen penger hos de 22 medlemsbedriftene, samt de 13 samarbeids-/støttemedlemmene.

Generalforsamlingen i Bjerkreim Næringshage AS vedtok styrt avvikling høsten 2021, da det ikke lenger lot seg gjøre med en økonomisk forsvarlig drift. I 2022 vedtok kommunestyret å bli medeier i TEAL AS ved kjøp av aksjer med et beløp på 200.000 kr.

Spesielle utfordringer i året

I 2020 – 2022 tildelte Stortinget tilskuddsmidler i flere runder med mål om å motvirke negative konsekvenser av covid-19-utbruddet. Kommunene skulle så fordele midlene etter søknad fra lokalt næringsliv, ut fra investeringsomfang og hvor hardt rammet bedriftene var av innførte smitteverntiltak. Landbrukssjefen har hatt ansvaret for ordningene. LMT-utvalget har tildelt midler ut fra mottatte søknader og vedtatte kriterier, og klageutvalget gjort endelig vedtak i klagesakene. Totalt fikk Bjerkreim kommune tildelt 1,6 millioner, der alle tiltakene er gjennomført og tilskuddene utbetalt.

Stengte landegrenser de to siste årene på grunn av koronapandemien, og nå krigen i Europa, har gitt økt etterspørsel etter norskprodusert mat. Håpet er at dette kan bidra til økt fokus og vilje til å styrke selvforsyningsgraden, matvareberedskapen og jordvernet i Norge.

 

9.6 Skogbruk

Kommunen har hatt utgifter til gjerdehold på Gjedrem i 2022 med kr 2.235. Skogfonds- kontoen har en saldo pr 31.12.2022 på kr 88.807.

Det er plantet 38.400 planter i 2022. Av disse er 25.650 supplert i klimaskogfeltene. Skog- kulturarbeidet omfattet 50 daa gjødsling, 51 daa nyplanting, 300 daa suppleringsplanting og 88 daa ungskogpleie.

Det ble bevilget kr 460.000 i tilskudd til tre skogsvegprosjekter. Det ble felt 5 elg, 191 hjort og 37 rådyr.