Årsmelding 2022

7 Oppvekst og kultur

Regnskap oppvekst og kultur - Klikk for stort bildeRegnskap oppvekst og kultur

Samlet sett viser regnskapsavslutningen for oppvekst et regnskap i balanse, med forbruk på 99,64%. Merforbruket innenfor ansvar 200 er knyttet til uforutsigbare kostnader som spesialskyss, fosterhjemsbarn og spesiell tilrettelegging i skole og barnehage. Det skyldes tilflytting eller sakkyndig vurdering med tilhørende vedtak som gjøres i løpet av året.

Overskridelsen innenfor kultur er i hovedsak knyttet til arbeidet med Destinasjon Bjerkreim. Av praktiske grunner er prosjektet regnskapsmessig blitt ført på ansvar 500, selv om de avsatte midlene til prosjektet ikke er blitt plassert der. Det er tidligere informert om dette i begge tertialer.

Samlet sett viser regnskapsavslutningen for oppvekst et regnskap i balanse, med forbruk på 99,64%. Merforbruket innenfor ansvar 200 er knyttet til uforutsigbare kostnader som spesialskyss, fosterhjemsbarn og spesiell tilrettelegging i skole og barnehage. Det skyldes tilflytting eller sakkyndig vurdering med tilhørende vedtak som gjøres i løpet av året.

Overskridelsen innenfor kultur er i hovedsak knyttet til arbeidet med Destinasjon Bjerkreim. Av praktiske grunner er prosjektet regnskapsmessig blitt ført på ansvar 500, selv om de avsatte midlene til prosjektet ikke er blitt plassert der. Det er tidligere informert om dette i begge tertialer.

Utfordringer

Barnehage og skole er et omfattende og bredt fagområde, der det stilles store krav til kompetanse og oppfølging fra kommunenivået. Det er utfordrende å levere tjenester av god nok kvalitet når bemanningen sentralt er på et minimumsnivå. Kommunen skal også være en del av et større interkommunalt samarbeid, både innenfor barnehage, skole og kultur. Det er forventninger om at kommunen stiller på ulike samarbeidsarenaer mellom kommuner og på samlinger med Statsforvalteren i Rogaland. Dette lar seg i praksis ikke gjennomføre med nåværende administrasjonsressurs knyttet til skole/barnehage/kultur. Ansatte i oppvekst- sektoren innen kultur og folkehelse/frivillighetsarbeid kan ikke omdisponeres til arbeid med skole og barnehage. Det kreves formell kompetanse og erfaring fra skole/barnehage for å kunne løse oppgaver innen disse tjenesteområdene.

7.1 Grunnskole

Økonomi

Vikeså skule har et mindreforbruk i 2022. Det har vært et år med stort sykefravær. Uforutsette refusjoner på over 6 mill. kr har gjort det vanskelig å ha full oversikt gjennom året, men ved regnskapsavslutning viser vi likevel til et regnskap i balanse.

Bjerkreim skule har et forbruk på 97,2 % av budsjetterte midler i 2022. Vi har hatt langtidsfravær som vi ikke har klart å dekke inn med vikarer, og har derfor mottatt større sykefraværsrefusjoner enn brukt til vikar og ekstrahjelp både i skole og SFO.

 

Drift gjennom året

 

Kvalitet og kompetanse

Alle målområdene forutsetter både intern og ekstern, formell og uformell kompetanseheving. Dette ivaretar vi gjennom bruk av ukentlig «fellestid», eksterne kurs, samarbeid i nettverk, og ved at lærere videreutdanner seg gjennom «kompetanse for kvalitet». Alle skoleledere har videreutdanning innen ledelse, hvor den siste er under utdanning og ferdig i desember 2023.

I 2022 har vi satset på lesing i alle fag og bruk av nasjonale prøver i undervisnings- sammenheng. Vi har også gått gjennom planer for friluftslivssatsning, folkehelse og trafikksikkerhet.

Oppvekstforum «selvstendig, sunn og trygg – sammen om den gode oppveksten i Bjerkreim» fortsetter, og vi har hatt felles tverrfaglig planleggingsdag med Cecilie Stanghelle. Denne gruppa koordinerer arbeidet rundt barn og unge fra 0-18 år, og involverer skole, barnehage, barnevern og helse.

 

Effektivitet og utvikling

Personalet har prøvd ut ulike teknologiske løsninger i undervisningssammenheng. Det har blant annet blitt tatt i bruk ulike apper og andre nettbaserte fagressurser til bruk i læringsarbeidet. Dette forutsetter investering i digitale tilganger og lisenser. Alle elever har Chromebook.

Programmet Visma flyt skole er tatt i bruk og forenkler bla. kommunikasjon med hjemmet og rutiner for dokumentering. Visma flyt skole er integrert med kommunens digitale arkiv, og alle ansatte er lagt til i digitalt arkiv. Dette forenkler dokumentering, kommunikasjon og arkiveringsrutinene ytterligere. Skolene har i 2022 tatt i bruk Visma flyt timeplan, som har forenklet oppgavene med timelister og lønnsutbetaling, og sikrer system i utbetaling av vikartimer og oppsett med inngåtte arbeidstidsavtaler.

 

Felles prosedyrer og rutiner

Skolene har innarbeidet dokumentsamlinger over interne rutiner og satt disse i sammenheng med det kommunale kvalitetssystemet. Vi har jevnlig søkelys på kollektive ferdigheter og klasseledelse.

Skolene fortsetter utviklingsarbeid knyttet til Kunnskapsløftet 2020. Skolene er i ulike nettverk i Dekom (Desentralisert kompetanseutvikling), og har derfor noe ulik tilnærmingsmåte til arbeid med nye planer. Målet er å samkjøre planer internt i kommunen for å lære av hverandres “beste praksis”. Skoleåret 22/23 arbeider vi med intern kompetanseheving innen trygt og godt skolemiljø. Dette gjør vi ved bruk av kompetansepakker fra Udir, der rektorene bruker disse for å holde ukentlige foredrag og samarbeidsaktiviteter for det pedagogiske personalet.

 

Effektiv målstyring

Skolene har felles arbeid med å bruke resultater fra kartleggingsprøver, nasjonale prøver og eksamen for å øke elevens læringsutbytte ytterligere. Vi har økt samarbeidet mellom skolene på administrativt nivå for å utnytte ressursene våre best mulig.

 

God organisasjonskultur

Med bakgrunn i fokusuker, medarbeidersamtaler, brukerundersøkelser og evalueringer arbeider vi med å styrke et trygt, inkluderende, åpent, motiverende og utfordrende arbeidsmiljø, der vi har en kollektiv forståelse for profesjonalitet knyttet til oppdraget vårt.

Bjerkreim skule har gjennomført personalseminar høsten 2022, der det ble arbeidet med organisasjonskultur, verdier og visjon.

Spesielle utfordringer i året

I løpet av sommeren 2022 mottok vi elleve elever fra Ukraina og flere tilflyttende elever fra andre kommuner. I den sammenheng har det vært nødvendig med tilrettelagt opplæring, noe som har utløst behov for mer personalressurser i skolen. Vi har ikke oppfattet annet enn velvilje fra administrativt og politisk hold for å prioritere midler til dette. Det er vi takknemlige for.

 

SFO

Begge skoler har i 2022 hatt ca. 30 elever i SFO. Dette er en økning fra tidligere år. Vi har tatt i bruk ny rammeplan fra høsten 2021, og har hatt felles kompetanseheving av de ansatte i form av felles kursing og samarbeid på tvers av skolene.

Begge skoler scorer høyt, og langt over snittet for Rogaland på brukerundersøkelser blant elever og foresatte som benytter seg av SFO. Dette er svært gledelig.

7.2 Barnehage

Økonomi

Røysekatten barnehage har et budsjett i balanse for 2022. Vi har i 2022 brukt mer på vikarer enn estimert. Dette skyldes primært løpende opptak av barn gjennom året. Vi har ikke faste stillinger å tilby da vi bemanner etter hovedopptaket i mars. Disse stillingene går da direkte av vikarposten. Noe av dette er dekket opp av større brukerbetalinger på grunn av flere barn, resten er dekket av ordinært budsjett.

Drift gjennom året

Kvalitet og kompetanse

Barnehagen har gjennom året deltatt ReKomp-samlinger (Regional kompetanseheving) i samarbeid med Hå kommune. Vi har to sertifiserte pedagoger innenfor CLASS (observasjonssystem for kvalitetsutvikling spesielt på relasjon mellom barn og voksne). Vi arbeider med fokusområdene språkutvikling, lek og sang/musikk. Her har vi kompetanse- heving gjennom både intern undervisning og eksterne foredrag, eksempelvis gjennom konseptet «Syngende barnehager».

Teknologiske løsninger/ effektivitet og utvikling

Vi har gjort oppdateringer med nye maskiner for pedagogene. Vi har fått gode og oppdaterte lisensbaserte løsninger som gjør planlegging og dokumentering bedre og mer effektiv.

Visma-appen er godt tatt i bruk hos alle brukere. Dette er med på å forenkle dokumentasjon av barnehagens arbeid.

Effektiv målstyring

Vi har gjennomført foreldreundersøkelsen, med god svarprosent og gjennomgående gode resultater. Vi ser fremdeles på tidlig innsats med nødvendige tiltak for alle barn.

God organisasjonsstruktur

10-faktor undersøkelsen blant ansatte ligger jevnt over høyt. Vi arbeider aktivt med å skape et åpent og trygt arbeidsmiljø.

 

7.3 Musikk- og kulturskole

Økonomi

Budsjettet for 2022 er i balanse.

Drift gjennom året

Vi ønsker at kulturskolen skal være et kreativt og positivt sted der barn og unge kan utvikle ferdigheter, fantasi og kreativitet. Også dette året har vi satsa stort på samspillgrupper.

Mange har deltatt her, og resultatet har vært svært positivt. Pr 1. oktober hadde kulturskolen 189 elevplasser. Fordelingen var: kunstgruppe 24, dans 48, musikkgrupper 22, teater 6, teknisk gruppe 7, instrumentelever 82. Kulturskolen har en fin stabilitet i kollegiet. Alle jobber godt sammen på tvers av forskjellige fag.

Spesielle utfordringer i året

Det er viktig for kulturskolen at både lærere og elever er nyskapende og i utvikling. Kulturskolen har et allsidig tilbud innen musikk, dans, teater og kunstopplæring. Vi må være synlige utad, og det fører til at vi har mange ulike arrangement i løpet av året.

 

7.4 Kultur

Økonomi

Kulturområdet har hatt noe overskridelse i 2022. Dette skyldes satsingen på turisme og reiseliv, og naturforvaltning og friluftsliv. Prosjektet Destinasjon Bjerkreim ble igangsatt i 2021, der utbetalinger ble lagt til kulturavdelingen sitt budsjett. Her ble utgiftene større enn budsjettert. Prosjektet har faglig vært en stor suksess, med veldig gode tilbakemeldinger fra både medlemmer og publikum, og veldig gode besøkstall på nettsider, Facebook osv. Driften har kostet mer enn forventet, også i 2022.

Det har også blitt gitt økt tilskudd til Magma Geopark i løpet av 2022, og vi har inngått en avtale om å delta i UNESCO 2030, - satsningen til Magma Geopark med tilhørende kostnader.

Innen naturforvaltning og friluftsliv har det tilkommet noen ekstra utgifter i forbindelse med opparbeiding av frisbeegolfbane, og utbedring av gangsti til dagsturhytta Kaurebu.

En del «småutgifter» innen de ulike tjenesteområdene har også økt i kostnad, for eksempel honorar og reise til innleide artister, dyrere trykking av Bjerkreimsnytt osv.

Drift gjennom året

Det har fremdeles vært brukt mye arbeidstid til satsingen på Destinasjon Bjerkreim- prosjektet, men også på andre områder tilknyttet Bjerkreim kommune sin turismesatsing. Også naturforvaltning og friluftsliv har blitt løftet, både med frisbeegolfbane og dagsturhytta.

Ellers har det vært mange kjekke arrangementer særlig siste halvdel av 2022. En stor glede å ikke måtte tenke på koronarestriksjoner lenger! Det legges vekt på at arrangementer skal nå alle grupper i kommunen, både ved store fellesarrangementer som 17. maifeiring og kulturdag, men også ved oppsøkende arrangementer for skolene, barnehagene og omsorgssenteret.

Spesielle utfordringer i året

Det har blitt fullført flere større prosjekter som krever samarbeid mellom avdelingene; blant annet klatrestativet Bøygen, frisbeegolfbanen og dagsturhytta. Her jobbes det kontinuerlig for best og mest mulig samarbeid og arbeidsfordeling mellom avdelingene. Ofte er både landbruk, teknisk og oppvekst- og kultur-avdelingen involvert med hver sine deloppgaver.

Det kan være utfordrende å holde oversikt i fordelingen av arbeidsoppgaver.

Det er på sikt ønskelig å få økt rammene for tiltaksstøtte til lag og foreninger, da de tilskuddene vi gir for eksempel i støtte til lag og foreninger eller som kulturminnemidler, blir mindre og mindre verdt når kronebeløpene ikke indeksreguleres.