Årsmelding 2022

8 Levekår

Oversikt over regnskap innen kommunalområdet levekår - Klikk for stort bildeOversikt over regnskap innen kommunalområdet levekår

8.1 Levekår administrasjon

Økonomi

Området har gått med et underforbruk, og dette skyldes i hovedsak stillingen koordinerende enhet som ikke er besatt, men som kommunalsjef til nå har ivaretatt. Den lyses ut i nærmeste fremtid som en 30 %-stilling. Området er samlet i balanse.

Drift gjennom året

Hverdagen er omtrent normal etteer pandemien, men vi har merket en tretthet i systemet og blant ansatte.

Planlegging av ny institusjon har vært pågående gjennom året, og flere i levekårsområdet bidrar med innsats som kreves i planleggingen.

Ny kommunalsjef har gjort seg kjent i kommunalområdet.

Utfordringer

Det har vært stort press på helsetjenestene med uvanlig mange luftveisinfeksjoner og influensa. SUS har vært presset og ber kommunene tilrettelegge for raskt mottak av utskrivningsklare pasienter.

Psykososialt kriseteam

Teamet er klar til å hjelpe personer og i situasjoner etter spesielle hendelser.

Det har vært tre møter og en innsats i 2022. Teamet har hatt to utskiftninger i løpet av året. De to nye medlemmene er i gang med RVTS sin kriseteam-skole.

Velferdsteknologi

Bjerkreim kommune responderer selv på alarmer/sensormeldinger og tekniske meldinger fra velferdsteknologiske løsninger som er i bruk. Behovet for en døgnkontinuerlig respons øker. Både kompetansen og ressursbruken knyttet til drift av teknologi i tjenester må grundig vurderes når kommunen rigger seg for framtiden.

Ressursbruk som er knyttet til bruk av teknologiske løsninger ligger i de enkelte enheter. Det forventes en gradvis økning av slike løsninger, samtidig som behovet for å løse oppgaver på nye måter øker.

Akutt-teamet

Akutt-teamet en prioritert oppgave som er til stor hjelp for innbyggere og besøkende i kommunen. Bjerkreim har 15 sykepleiere med 100 timers førstehjelpskurs i regi av Røde

Kors. Nye sykepleiere får kurset så snart det blir anledning. Fagarbeidere bidrar også med å være med på utrykninger ved behov. Det er stabilt antall utrykninger, og fortsatt stor spredning i alder på pasienter og type oppdrag.

Akutt-teamet er ofte på skadestedet før ambulanse, og får startet opp med tiltak. Akutt- teamet rykker ut på alle «røde» oppdrag i Bjerkreim, både sykdommer og skader.

To ganger i året har arrangeres det re-trening i regi av Røde Kors. Det er et godt samarbeid mellom ambulansetjenesten og akutt-teamet blir vurdert som et viktig tiltak i helsetjenesten.

 

8.2 Helse

Økonomi

Helse har et mindreforbruk. Utgifter til legevakt ble mindre enn budsjettert. Andelen listepasienter er så høy nå at vi får inntekter i stedet for utgifter. Det er og refundert utgifter på flere områder innen legetjenesten.

Drift gjennom året

I 2022 ble det født 26 barn i Bjerkreim, helsestasjonen koordinerer 22 ansvarsgrupper, og har 7 barn med individuell plan (IP). Helsestasjonen ble i år godkjent som ammekyndig helsestasjon. COS foreldreveiledningskurskurs (Circle of Security) var fulltegnet for 9. året. Helsesykepleier gikk tilbake nå etter pandemien til å ha 2 og 4-årskontroller i barnehagen.

Digi-helsestasjon ble tatt i bruk. Nå kan innbyggerne på en trygg og sikker måte sende og motta meldinger, og få tilgang til relevant informasjon, oversikt over avtaler og motta varslinger via Helse Norge. På slutten av året gjennomførte vi brukerundersøkelse, med svært godt resultat, og nyttige tilbakemeldinger.

Prosjektet med fysioterapeutene og folkehelsekoordinator om oppfølging av barn og unge med overvekt pågår. Det pågår foreldrekurs over ti uker for foreldre som har barn med denne problematikken. I november ble det arrangert inspirasjonskveld på samfunnshuset for «alle som serverer mat til barn», med veldig godt oppmøte. Prosjektet fortsetter i 2023.

Ansvaret for å utføre helsesamtaler med flyktningene er lagt til helsestasjonen. I 2022 har vi utført helsesamtaler med alle som har kommet til Bjerkreim.

Spesielle utfordringer i året

Leder fullførte utdanningen i helseledelse, dette samsvarer med kompetanseplanen. Ressursmessig er det krevende i enheten når ansatte er i utdanning.

Legekontoret

2022 er det første hele året med tre fastleger, samt lege i spesialisering. Det har gitt oss en sterkere tjeneste, og større aktivitet. I løpet av året har tallet på listepasienter økt fra 2800 til 3150, og det er nok å gjøre.

De siste COVID-tiltakene ble avsluttet tidlig på våren. Tiltak under koronapandemien har med stor sannsynligvis ført til økt forekomst av disse smittsomme sykdommene. På tampen slo influensaen inn for fullt, og en del av innbyggerne ble hardt rammet.

Bevegelsesklinikken

Året startet med koronarestriksjoner. Hoveddelen av praksis er rettet mot hjemmeboende innbyggere mellom 16-100 år. Hoveddelen av pasientgruppen har muskel- og skjelettplager, men det er økende andel barn, unge og vokse med livsstilssykdommer. Klinikken har ukentlig grupper for hjerte- og karpasienter og balansegruppe.

I 2022 har det blitt etablert et nærere og bedre samarbeid med kommunefysioterapeuten og helsestasjonstjenesten.

Kommunestyret vedtok sent i høst at det skulle lyses ut en ny 70 %-driftsavtale.

 

8.3 Barnevern

Økonomi

Barneverntjenesten arbeider kontinuerlig for å forebygge plasseringer av barn og unge, noe som medfører økt bruk av ressurser pr. familie i form av noen kostbare hjelpetiltak. Pga. ny barnevernreform, nye lovkrav når det gjelder dokumentasjon mm. og ny barnevernlov har det blitt betydelig flere oppgaver og krav til økt kompetanse i barneverntjenesten. Økonomisk har tjenesten derfor et merforbruk.

Drift gjennom året

Det arbeides faglig og målrettet ut fra gjeldene lover, rutiner og forskrifter. Barnevern- reformen trådte i kraft 01.01.22 og har høyt faglig fokus og større krav til kommunene, spesielt med tanke på fosterhjemsarbeid. Tjenesten deltar også i to ulike læringsnettverk med andre kommuner for å øke kompetansen, utveksle erfaring og innfri nye lovkrav som reformen innebærer.

Brukermedvirkning, intern kontroll, ekstern og intern veiledning, god dialog og faste treffpunkter med samarbeidsinstanser for et godt samarbeid har høyeste prioritet. Utarbeidelse av maler, prosedyrer og sjekklister har blitt utarbeidet for å bedre innfri nye lovkrav og gi de nyansatte verktøy som er lett tilgjengelig, spesielt når det gjelder kravet til dokumentasjon og barnas rettigheter i barneverntjenesten. Brukermedvirkning av barn og foreldre har stort fokus. Det har vært forvaltningsrevisjon på dette området i 2022.

Nettressursen «veilederen» brukes hyppig og har e-opplæring. Den gir konkret bistand i juridiske og barnevernfaglige spørsmål, og informerer om nyheter og endringer i barnevernet. Ansatte kurses i de nye lovkravene og retningslinjene som reformen, samt endringer som EMD-dommene (den europeiske menneskerettsdomstolen) krever.

Effektivitet og utvikling:

Fagsystemet har nå mulighet for sikker ekstern pålogging, noe som medfører sikrere dokumentasjon, økt effektivitet og enklere brukermedvirkning. Barneverntjenesten har fra

01.01.22. avtale om et samarbeid med kommuner i Sør-Rogaland når det gjelder opplæring og veiledning til nye fosterhjem. Dette som et resultat av nye lovkrav og samarbeid i læringsnettverk.

God organisasjonskultur:

Det vurderes å være god organisasjonskultur innad i barnevernet, og tjenesten samarbeider godt med de andre instansene i kommunen, noe Rogaland Revisjon bekreftet i sin rapport i februar 2023. Godt samarbeid fremmer muligheten til, og tidlig hjelp til barn og familier som har behov for det, noe som er i tråd med reformens mål. Det arbeides med å videreutvikle samarbeidet med andre kommuner med tanke på rutiner og retningslinjer for stadig å kunne justere og forbedre kvaliteten.

Spesielle utfordringer i året

Barnevernreformen innebar at nye, omfattende oppgaver ble tildelt kommunen fra det statlige barnevernet. Permisjoner har ført til bruk av vikarer, med de ulemper det har medført for barn og familier. I tillegg har det ikke lykkes å rekruttere ansatte med erfaring fra arbeid i barneverntjenesten, noe som innebærer kontinuerlig veiledning og opplæring av ansatte.

 

8.4 NAV

Økonomi

Den store økningen i økonomisk sosialhjelp for 2022 skyldes i hovedsak tilskudd til nye flyktninger. Samlet har sosialhjelp økt fra ca 1,6 millioner kroner i 2021, til ca 4,35 millioner i 2022. Av dette var ca 2,4 millioner til flyktninger. Øvrig økning skyldes i noen grad økte levkostnader generelt, høyere strømpriser, matpriser, rentekostnader og drivstoff.

Drift gjennom året

NAV Dalane behandler alle søknader om økonomisk sosialhjelp for innbyggerne, inkludert flyktninger, i Bjerkreim. Det betyr tett samarbeid med flyktningetjenesten for å sørge for at flyktniger får rettighetene de har krav på. Det er også samarbeidsmøter, ansvarsgruppe- møter med f.eks. barnevern, psykisk helse og leger.

NAV er i Bjerkreim en dag pr. uke, slik at innbyggerne har anledning til å møte opp og få rådgiving. NAV gir månedlig statusoppdatering, og har jevnlige treff for gjennomgang av status og samarbeid.

Spesielle utfordringer i året

Flyktningsituasjonen er krevende, men samarbeidet oppleves godt.

 

8.5 Pleie- og omsorg

Økonomi

Omsorgstjenesten er sammensatt av mange og ulike avdelinger. Både Institusjon og Miljøtjenesten har døgndrift. Dette gir mange utfordrende situasjoner både med hensyn til faglige utfordringer og forutsigbarhet i driften.

For 2022 viser regnskapet for enheten samlet et underforbruk på ca. 836.000 kroner. Det vesentlige av dette har sammenheng med vakanse i stillinger i 2022.

Drift gjennom året

For å møte de fremtidige utfordringene tjenesten vil få, er kompetanseutvikling et særlig viktig område. Vi har derfor hatt personell på videreutdanning i følgende områder i 2022:

  • Avansert sykepleie – master nivå – 1 ansatt
  • Videreutdanning rus og psykisk helsearbeid – 1 ansatt
  • Miljøarbeid - forebygging og håndtering av utfordrende atferd – 1 ansatt
  • Videregående opplæring: Helsefagarbeidere – 2 ansatte bestått helsefagutdanninger
  • Fagskole helsefag: Psykisk helse – videreutdanning – 2 ansatte

Spesielle utfordringer i året

Innenfor helsesektoren oppleves et svært stramt arbeidsmarked, og mobiliteten er større enn tidligere. Søkere til stillinger er langt fra det samme som at man får dem ansatt. I 2022 har det vært utfordrende med rekruttering av sykepleiere. Vi har det meste av året vært nødt til å leie inn vikarbyrå for å dekke opp ledige nattstilliinger for sykepleier. Dette har sammenheng med langtidsfravær, og vakanser i sykepleierstillinger.

Det er innført tiltak som arbeid hver fjerde helg for sykepleiere med mer enn 50 % nattstilling som et prøvetiltak for å rekruttere sykepleiere. Det merkes også at presset på lønn tiltar vesentlig i arbeidsmarkedet i regionen.

Det er iverksatt arbeid med å se på organisering av omsorgstjenestene i fremtiden. Stadig mer utfordrende pasientgrupper, hurtig implementering av reformer og krav til oppfølging gjør det nødvendig å se på hvordan tjenestene på best mulig måte skal stå rustet til å møte fremtiden.

Omsorgssenteret/institusjon

Omsorgssenteret har 26 plasser fordelt på 8 plasser for demente og resten somatiske plasser. Antallet plasser er redusert fra tidligere år, da to av rommene som før var definert som dobbeltrom er omgjort til enkeltrom. Det synes lite aktuelt å la pasienter ligge på dobbeltrom i 2023.

Oversikt liggedøgn omsorgssenteret. - Klikk for stort bildeOversikt liggedøgn omsorgssenteret.

Det økte behovet for korttidsplasser gir utslag i mindre inntekter fra beboere da satsene for korttidsopphold er langt lavere enn inntekter fra langtidsopphold. Korttids-pasienter vil ofte også kreve mer medisinsk oppfølging da de har kommet til korttidsopphold etter ulike operasjoner.

Flere og flere pasienter har problemområder knyttet til både somatiske og kognitive tilstander. Behovet for skjerming fra ytre stimuli er økende for pasientgruppen demente. Vi må derfor tilrettelegge avdelingene slik at vi kan ta hensyn til dette. Slike hensyn medfører reduserte plasser for andre pasienter, men vi har likevel vært i en situasjon hvor vi ikke har ventelister på tjenesten.

Gjennom året er belegget svært varierende, avhengig av behovet korttidsplasser og avlastningsplasser.

Hjemmesykepleie/kreftsykepleie

Hjemmesykepleien har hatt 83 brukere i løpet av 2022 mot 81 i 2021. Omfanget av tjenestetilbudet varierer fra en gang pr uke til seks ganger pr. døgn. Oppgavene spenner fra dialyse i hjemmet til hjelp med støttestrømper.

Det arbeides med tilrettelegging for bruk av velferdsteknologi i hjemmetjenesten. Velferds- teknologi innebærer at man må gjøre andre vurderinger når det gjelder vedtak og utføring av tjenestene. Det ble tatt i bruk nye trygghetsalarmer fra august 2018. Disse er digitale og har mulighet for å tilkoble andre tjenester som dørsensorer og ulike alarmsensorer. Etter at de nye trygghetsalarmene ble tatt i bruk har det vært en økning på ca. 30 %.

Medisindispenserne har til hensikt å kunne hjelpe pasienter til å få rett medisin til rett tid, og pasientene som kan bruke disse dispenserne vil kunne oppleve at de blir mer selvhjulpne og ikke trenger innrette livet etter når hjemmesykepleien kommer. Bruk av velferdsteknologi innebærer også endringer i det praktiske arbeidet for hjemmesykepleien.

Hjemmesykepleien vil prøve ut ny teknologi de neste årene. Selv om dette frigjør ressurser, ser vi at det er behov for mer teknologisk kompetanse til drift av velferdsteknologiske tjenester i hjemmesykepleien.

Miljøtjenesten

Tjenesten gir tilbud til brukere via støttekontakt, avlastning og heldøgn omsorgs-tjenester. Det gis støttekontakttilbud til 26 personer. Vi har lagt om ordningen med støttekontakt slik at vi i større grad benytter fagutdannet personal fra Miljøtjenesten til oppfølging av barn og unge fremfor å benytte støttekontakter. Dette har gitt positive gevinster med tanke på mer målrettede og utviklende tilbud til brukerne.

Miljøtjenesten etablerte døgntjenester fra 2020 og har i 2022 døgntjenester til tre pasienter.

Miljøtjenestens tilbud om heldøgnsomsorg- og pleie vil være i stadig utvidelse. Det er kjente behov som vil komme i løpet av de neste årene. Et sterkt faglig miljø er viktig for denne enheten i årene fremover.

Psykisk helsetjeneste

Tjenesten har ansvar for tilbud til personer med psykiske vansker og rusutfordringer. Det var totalt 127 brukere av tjenesten i løpet av 2022. Flere av brukerne har benyttet tjenesten i kortere perioder eller i så lite omfang at det ikke ble fattet vedtak. Hovedtyngden av brukere er i aldersgruppen 18 - 49 år.

Rusområdet er et statlig satsingsområde. Det ble ansatt ruskonsulent mot slutten av 2019, som startet januar 2020. Det er gitt statlige midler til delvis finansiering av denne stillingen.

Oppfølging av personer med ROP-lidelser (rus og psykiske lidelser) har et økende omfang og er særs ressurskrevende. Det vil være behov for å utvide psykiske helsetjenester også til kveld og helg.

Kommunal fysio- og ergoterapeut

Arbeider foregår i omsorgstjenesten og helsestasjonen. Hovedfokus er eldre og barn. I tillegg til trening arbeides det også med tilrettelegging.

I 2020 ble det ansatt ergoterapeut i 40 %-stilling. Dette var svært nødvendig og arbeidet med tilrettelegging av bolig og utprøving av hjelpemidler har fått økt fokus.

Fysioterapi- og ergoterapitjenesten er et viktig element i rehabiliteringssektoren for eldre som kommer til opptrening etter operasjoner. Etter korttidsopphold gir fysioterapeuten også videre oppfølging og trening i hjemmet til pasienten dere hvor det er nødvendig.

Aktivitetssenter

Dagsenteret har vært stengt store deler av året. Som kompensasjon for dette har det for personer med demens vært tilbudt dagopphold på omsorgssenteret i kombinasjon med et dagaktivitetsopphold hver 14. dag.

Høsten 2022 ble det ansatt 4 personer i aktivitetssenteret og dette er i full drift fra januar 2023, i Skjeraberget folkehelsehus.

Aktivitetssenteret har fått god tilslutning av brukere og det kan allerede nå se ut som det er behov for å utvide ordningen til femdagerstilbud.

Kjøkken

Kjøkkenet er en viktig del av institusjonen. Sammen med avdelingene sikrer de god ernæring hos både beboere ved institusjon og gjennom middagsombringing til hjemmeboende.

Hjemmeboende har tilbud om matombringing 5 dager i uken. To av dagene har vi ombringing via frivillige. De øvrige dager bringes maten via hjemmesykepleien.

 

 

8.6 Integrering

Økonomi

Alle utgifter integreringsavdelingen har både til ansatte og til flyktningene dekkes av integreringstilskuddet. Vi får utbetalt integreringstilskudd i fem år hvis flyktningene fortsatt bor i kommunen. Fra og med år tre vil tilskuddet minke år for år. Det oppfattes som om inntektene er mye høyere enn utgiftene dette første året fordi de fleste har blitt bosatt siste halvår av 2022, men vi har fått tilskudd som om de skulle bodd her et helt år. Det er vanskelig å si hvor store utgifter vi vil få de neste årene. Det er helt avhengig av hvor mange av flyktningene som kommer i jobb og hvor mye de vil bruke andre tjenester i kommunen.

Drift gjennom året

I 2022 ble det bosatt 57 ukrainere etter anmodning fra IMDi (Integrerings- og mangfolds- direktoratet) og en person ble bosatt i påvente av AMOT (alternativ mottaksplass). Tre ukrainere reiste tilbake til Ukrainia av familiehensyn. De bosatte utgjør 20 familier med en til fire personer. Blant de bosatte er tre over 67 år, 31 mellom 18-67 år. Tre går på videregående, elleve er i grunnskolealder og seks er i barnehagealder.

De fleste familiene leier boliger av private, med unntak av en familie som leier en kommunal bolig og ei bor på omsorgssenteret. Ingen av boligene ligger mer enn tre km fra sentrum.

28 personer har begynt på norskopplæring ved Eigersund voksenopplæringssenter siden i høst. De første begynte 24. august og de siste begynte 17. oktober. En person går på UIS og tar «norsk språk og kultur trinn 1 og 2 for flyktninger fra krigen i Ukraina». Dette studiet har raskere progresjon enn opplæringen i Egersund og det er ventet at de oppnår B1 i løpet av våren 2023.

Ved utgangen av 2022 hadde 18 personer begynt i introduksjonsprogrammet. Det er forventet at de resterende begynner 1. januar 2023 med unntak av to over 55 år som ikke ønsker å begynne i introduksjonsprogrammet, og to som venter med å begynne.

Vi har høsten 2022 tilbudt introduksjonsprogram. Introduksjonsprogrammet har bestått for den enkelte av tre dager, totalt ti timer pr. uke med norskopplæring i Egersund, to dager med introduksjonsprogram i regi av integreringsavdelingen og to timer global kafe en kveld i uka i samarbeid med kirken, Vikeså misjonshus og Bjerkreim bedehus.

Ti personer har begynt i praksis en dag i uka og har vært en dag i uka i Skjeraberget. De resterende introdeltakerne har vært i Skjeraberget to dager i uka. I Skjeraberget har de jobbet med norskinnlæring. De to siste timene to dager i uka har frivillige kommet til Skjeraberget og hatt muntlig trening med flyktningene. Siden Ukrainerne er delt i forskjellige klasser som går forskjellige dager i Egersund, har vi måttet ha introduksjonstilbud fire dager i uka i Skjeraberget. Vi har hatt en person i arbeidstrening fra Arbeidsakademiet i Egersund som har vært til god hjelp i Skjeraberget tre av disse dagene.

Både barn og voksne har deltatt på fritidsaktiviteter. Barna har gått på svømmekurs, kulturskole, fotball og karate. Flere voksne har begynt i kor eller de trener på kraftverket.

Spesielle utfordringer i året

Vi har vært to ansatte i integreringsavdelingen i 2022. Vi har ikke klart å favne over alle oppgavene vi burde ha gjort, selv ved bruk av overtid. Dette har gått på bekostning av blant annet oppfølging i hjemmet etter bosetting, samarbeid med andre etater som skole og barne- hage, oppfølging av familier med spesielle utfordringer og administrative oppgaver. Vi ser at øvrige enheter også rapporterer om utfordringer i forbindelse med integrering, eksempelvis skole, barnevern, psykisk helse og barnehage.