Om 18 måneder er det nye helsesenteret ferdig

Mann i gravemaskin - Klikk for stort bilde

Ti år etter at det ble satt av én million kroner i budsjettet til å starte planleggingen, fikk ordfører Kjetil Slettebø æren av å ta første gravemaskinskuffa.

— I dag feirer vi tidenes investering. Helsesenteret blir bygd for våre kjære eldre og de som trenger helsehjelpen mest. Dette helsesenteret er mer enn betong, tre og plank. Dette symboliserer omsorg, empati og samhold som kjennetegner bjerkreimsånda. Med denne investeringen viser vi alle at vi er et lokalsamfunn som bryr oss om hverandre og framtida for kommunen. Gratulerer Bjerkreim! sa ordføreren i talen.

Lang prosess

Kommunedirektør Ørjan Daltveit var inne på den lange prosessen. Plangruppa var på plass i 2015.  Det har vært mye arbeid med dimensjonering, innhold og ikke minst plassering av helsesenteret.

— Mellom 2017 og 2019 var det fire saker i kommunestyret, der tomtevalg og plassering var et av hovedtemaene. Men nå er vi i gang med byggingen, til beste for innbyggere, ansatte og tjenestene, poengterte Daltveit.

Rundt 100 personer møtte fram til markeringen av byggestarten for Bjerkreim helsesenter. Jan Arild Wathne i Faber Bygg, skrøt av tomta på Kodleberget.

Besøkte omsorgssenteret

— Takk for tilliten og oppdraget. Vi skal være ferdige med arbeidet i januar/februar 2025.

Etter seansen på Kodleberget, reiste ordføreren og kommunedirektøren til Bjerkreim omsorgssenter. Der fikk beboerne høre om markeringen på Kodleberget. Kake og kaffe ble det også.