Asfalterer den siste grusveien i kommunen!

Veien til Åsen er Bjerkreim kommunes siste grusvei. Akkurat nå blir denne også asfaltert.

Asfaltering av en smal vei. - Klikk for stort bilde

De siste årene har kommunen oppgradert og asfaltert veien til Gravdal, og vi har asfaltert veien til Bjordal. Totalt utgjør de kommunale veiene 70 kilometer.

Enkelte mener nok at det er unødvendig å asfaltere veier med lite trafikk. Kommunalsjef Kristian Nomedal forklarer hvorfor.

— Ved å investere i asfaltering så reduserer vi kostnadene til vedlikehold vesentlig. Snøbrøyting på tint grus-underlag sliter på grusdekket, og store nedbørsmengder kan vaske ut veien. På sikt lønner det seg nok å asfaltere for kommunen.

Nomedal poengterer at det er inntektene fra vindkraftverkene som gjør asfalteringen mulig.

— Uten inntektene fra vindkraftverkene, er det svært lite sannsynlig at kommunen hadde hatt mulighetene til å prioritere asfaltering i så stor grad som det er gjort, sier Nomedal.

Asfaltering av en smal vei. - Klikk for stort bilde