Årsmelding 2023

10 Sentraladministrasjonen

Tabellen viser økonomisk oversikt over de ulike avdelingen. Regnskap opp mot budsjett, og endret budsjett for 2023, samt forbruk i prosent og regnskap for 2022. - Klikk for stort bildeTabellen viser økonomisk oversikt over de ulike avdelingen. Regnskap opp mot budsjett, og endret budsjett for 2023, samt forbruk i prosent og regnskap for 2022.

10.1 Organisasjon

Økonomi: Totalt har avdelingen et budsjett på 12,5 mill. 2023 er det første hele året der alle årsverk er medregnet i regnskapet. Regnskapet viser et forbruk på 95 %.

Drift gjennom året: Avdelingen har hatt oppmerksomhet på å fortsette med å etablere seg som en stab-støtte-avdeling for de andre kommunalområdene. Avdelingen skal bistå med oppgaver innenfor HR, IT/digitalisering og kommunikasjon og dokumentasjon slik at kommunalområdene kan jobbe spesifikt med sine fagområder. Konkret er dette oppgaver som ansettelser, lønn, sykeoppfølging, pensjon, arkiv, valg , it, digitalisering ,mm

Den siste stillingen innenfor IT/digitalisering ble besatt i september 2023. Avdelingen har nå tre årsverk som server hele kommunen innenfor IT/digitalisering.

I 2023 var det kommunevalg, som avdelingen kommunikasjon/dokumentasjon har hatt ansvar for å gjennomføre. Det ble tatt i bruk  ny digital scanning av stemmesedler dette året, som både effektiviserte og digitaliserte arbeidet på en bedre og sikrere måte.

I 2023 gikk vi over til skybasert Outlook, Microsoft 365, i tillegg ble det startet prosess med skybasert arkivløsning (Websak +), som skal implementeres tidlig vår 2024. 

For å jobbe mest mulig effektivt har vi gjennom året gjort noen erfaringer på hva som fungerer best med tanke på samarbeid. Avdelingene har faste avdelingsmøter hver 14. dag for å koordinere oppgaver og diskutere ulike løsninger mm. 

10.2 Økonomiavdeling

Økonomi

Økonomiavdelingen leverer i 2023 et mindreforbruk på ca. 1,7 millioner kroner, mot et mindreforbruk i 2022 på 0,6 millioner kroner.  Årets mindreforbruk skyldes hovedsakelig vakant rådgiverstilling i avdelingen, samt reduserte lønnsutgifter ved overgang mellom avgått og nyansatt økonomisjef våren 2023. 

Som hovedansvarsområde for økonomiavdelingen ligger overordnet avsvar for kommunens bokføring, utarbeidelse av budsjett og økonomiske planer og fakturering av kommunale gebyrer, avgifter og skatter. Økonomiavdelingen fungerer som en støttefunksjon for de ulike kommunalområdene, og skal være rådgivende organ i økonomiske problemstillinger. 

Drift gjennom året

Høsten 2023 ble det ansatt ny økonomirådgiver, slik at kommunens økonomiavdeling nå består av økonomikonsulent, økonomirådgiver og økonomisjef. Nyansatt økonomirådgiver begynte i januar 2024, og skal delta i budsjett og planarbeid, samt jobbe tett med virksomhetsledere i oppfølging og gjennomgang av regnskap og budsjett. Nyansettelsen reduserer avdelingens sårbarhet da det er tenkt at ny rådgiver skal ha overlappende oppgaver med økonomikonsulent. 

Økonomiavdelingen har i 2023 hatt ansvar for overgang til skyløsning for kommunenes økonomisystem. Denne prosessen starte høsten 2023, og ble sluttført desember 2023. Overgangen gjør at vi holder økonomisystemet vår oppdatert til enhver tid, samt at vi har mulighet til å jobbe mobilt på en mer effektiv måte enn tidligere. 

Vi har også i 2023 startet prosessen med å anskaffe Framsikt til bruk i budsjett- og planarbeid. Hovedtygden av implementering og opplæring i Framsikt blir i 2024/2025, hvor de vil følge vårt årshjul med ulike opplæringsetapper.