Årsmelding 2023

2 Regnskap og nøkkeltall 2023

2.1 Drift

Bjerkreim kommune hadde i 2023 et positivt netto driftsresultat på 22,22 millioner kroner, mot et opprinnelig budsjettert negativt netto driftsresultat på 11,86 millioner kroner. Årets netto driftsresultat utgjør dermed 6,82 % av driftsinntektene. Teknisk beregningsutvalg for kommunal og fylkeskommunal økonomi (TBU) anbefaler at netto driftsresultat skal ligge på 1,75 % av driftsinntektene for kommunene. Kommunestyret i Bjerkreim har vedtatt at kommunens måltall for netto driftsresultat skal være 2 %, noe vi i 2023 ligger godt over. Endringer i kommuneloven fra 2020 innebærer at mindreforbruk etter strykninger skal avsettes direkte på kommunens disposisjonsfond. Dermed er årets regnskapsmessige resultat kr. null etter avsetninger.

I opprinnelig budsjett for 2023 ble det lagt opp til en bruk av disposisjonsfond på 5 millioner kroner for å saldere budsjettet. Resultatet for 2023 ble vesentlig bedre enn budsjettert, og det er gledelig at vi kan avsette midler fremfor å bruke av kommunens frie fondsbeholdning. Etter ny kommunelov skal eventuelt mindreforbruk avsettes på disposisjonsfond. I 2023 ble det avsatt 18,69 millioner kroner til kommunens frie fondsbeholdning. Ved utgangen av 2023 har vi dermed en fri fondsbeholdning på 109 millioner kroner, noe som utgjør 33,4 % av årets driftsinntekter.  

I 2023 har reguleringenspremien til pensjon vært betydelig høyrere enn tidligere år, og høyrere enn budsjettert for inneværende år.  Av årets resultat er ca. 16 millioner knyttet til netto premieavvik.  

Oppsummert er årets netto driftsresultat på i overkant av 22 millioner kroner et resultat av følgende forhold:

  • økning i skatteinngang
  • kraftig økning i integreringsmidler i forbindelse med flyktningsituasjonen
  • god budsjettdisiplin i organisasjonen
  • høyere utbytter
  • premieavvik knyttet til pensjon

Oversikten under viser økonomisk oversikt etter art. Driftsoversikten viser hva Bjerkreim kommune har hatt i inntekter og utgifter fordelt etter art. Samlede driftsinntekter i 2023 endte på i overkant av 325,7 millioner kroner mot 305,7 millioner kroner i 2022. Dette utgjør en vekst i driftsinntektene fra 2022 til 2023 på ca. 6,5 %. Av de samlede inntektene utgjør skatt på inntekt og formue inkludert rammetilskudd ca. 205,6 millioner kroner, 63 % av kommunens samlede inntekter i 2023. For 2023 var opprinnelig budsjetterte inntekter fra skatt og rammetilskudd ca. 197,8 millioner kroner. Avvik fra budsjett er på ca. 7,8 millioner kroner.

Kommunens lønnsutgifter inkl. sosiale utgifter, men fratrukket sykelønns- og svangerskapsrefusjoner, utgjør i 2023 187,6 millioner kroner mot 161,4 millioner kroner i 2022. I 2023 viser samlede lønnsutgifter inkl. sosiale utgifter et merforbruk mot budsjett på 1,2 millioner kroner. Dette kan delvis forklares med det høye lønnsoppgjøret kommunen sto overfor i 2023.  

Samlede driftsutgifter i 2023 er på 315,7 millioner kroner og inkluderer avskrivninger på ca. 11,3 millioner kroner. I 2023 er det endret praksis for kommunens avskrivninger. Til nå har man startet avskrivning på anleggsmidlene samme år som man aktiverer de i balansen. Fra og med 2023 begynner vi avskrivningen av nye anlegg året etter anskaffelse. I henhold til kommuneloven §3-4 skal avskrivningene starte senest året etter an anleggsmidlet er anskaffet. Ved å endre denne praksisen vil man kunne beregne avskrivninger og dermed kommunens minimumsavdrag tidlig i året og har da mulighet til å justere eventuelle ekstraordinære innbetalinger på eksisterende lån.

Sammenliknet med 2022 er de samlede driftsutgiftene (eks. avskrivninger) i 2023 10,8 % høyere enn hva de var i 2022. Balansen mellom inntektene og utgiftene har svekket seg i 2023, for utgiftene har økt ca. 4,3 % mer enn inntektene. Dette er ikke en bærekraftig utvikling for kommunen over tid.

Figur 1 viser økonomisk oversikt drift pr. art  - Klikk for stort bildeFigur 1 viser økonomisk oversikt drift pr. art

Avdelingenes drift i 2023 viser et samlet merforbruk på ca. 1,76 millioner kroner. Avdelingene belyser den økonomiske situasjonen mer utfyllende under sine respektive kapitler.

Figur 2 viser regnskap- og budsjettoppstilling for inneværende år, samt regnskap for 2022  - Klikk for stort bildeFigur 2 viser regnskap- og budsjettoppstilling for inneværende år, samt regnskap for 2022

Årsbudsjettet  for 2023 for Bjerkreim kommune ble i desember vedtatt med en netto utgiftsramme på ca. 214,9 millioner kroner, fordelt på kommunes fem tjenesteområder med følgende fordeling:

  • politikk 3,166 millioner kroner
  • sentraladministrasjonen og serviceavdeling 17,542 millioner kroner
  • oppvekst og kultur 83,981 millioner kroner
  • levekår 82,555 millioner kroner
  • LMT 27,614 millioner kroner

Budsjettgrunnlaget for 2023 bygger på budsjettet for 2022. Dette innebærer at tiltak av varig karakter videreføres på dagens nivå dersom ikke annet framgår av kommunestyrets budsjettvedtak.

2.2 Investeringer

Det har i 2023 blitt gjennomført og igangsatt investeringer i kommunal regi for i underkant av 71 millioner kroner. Det blir lagt fram en egen sak angående overføring av fiansieringsmidler fra 2023 til 2024 for pågående prosjekter.  

Det største investeringsprosjektet i 2023 er Bjerkreim helsesenter, som hadde byggestart i august 2023 og forventes ferdigstilt våren 2025. Prosjektet har en totalramme på 351 millioner kroner, der 99 millioner er investeringstilskudd fra Husbanken.

Investeringsregnskapet er gjort opp med et udekket finansieringsbehov på 0 kroner. Nye prosjekter er hovedsakelig finansiert ved opptak av lån, investeringstilskudd fra Husbanken og momskompensasjon. Investeringsregnskapet viser at det er inntektsført bruk av lån på cirka 43,3 millioner mot budsjettert bruk av lån på 58,5 millioner kroner. Ubrukte lånemidler er oppført i balansen og kan anvendes til å finansiere pågående eller nye prosjekter i årene fremover.

Figur 3 viser investeringsprosjektene for 2023 med regnskap og budsjett.     - Klikk for stort bildeFigur 3 viser investeringsprosjektene for 2023 med regnskap og budsjett.

Investeringsbudsjettet for Bjerkreim kommune i 2023 ble vedtatt med en samlet investeringsramme på 58,9 millioner kroner.  Av dette ble 71,2 vedtatt til investering i varige driftsmidler og 0,45 millioner kroner til investering i aksjer og andeler.  

Investeringsprosjektene for 2023 viser hovedsakelig mindre avvik fra kommunestyrets premisser for investeringsmidlene. Enkelte prosjekter har overskridelser som veies opp av mindreforbruk i andre prosjekter. Av prosjektene er det flere som er ettårige, mens enkelte går over flere år. For å videreføre mindreforbruket på prosjektene som går over flere år må dette etterbevilges fra ubrukte lånemidler for å sikre prosjektene finansiell dekning i 2024. 
 

De største avvikene mellom regnskap og budsjett (over 150.000 kroner) er følgende:

  • Prosjekt 6000 felles IT. Merforbruk på 215.000 kroner, skyldes hovedsakelig høyere kostnad knyttet til oppgradering av økonomisystemet til skybasert løsning. Prosjektet videreføre til 2024.
  • Prosjekt 6001 samlepost bygg og eiendom. Mindreforbruk på 927.000 kroner, skyldes hovedsakelig sporadisk mangel på ressurser til å gjennomføre delprosjekt. Videreføres til 2024.
  • Prosjekt 6045 salg av tomter. Mindreforbruk på 1.350.000 kroner, skyldes salg av en kommunal tomt som det ikke budsjetteres for. Inntektsføres investering.
  • Prosjekt 6049 aksjekjøp TEAL/Ryfylke Næringshage AS. Merforbruk på 200.000 kroner, skyldes aksjekjøp som det ikke er budsjettert for. Oppveies ved mindreforbruk i andre prosjekt.
  • Prosjekt 6051 industriområde North Sea Energy Park. Merforbruk på 1.360.000, skyldes aksjekjøp i NSEP. Er eget vedtak i kommunestyret (saksnr. 017/23, innvilget mulighet til å gi inntil 2 millioner kroner) som aksjekapital i perioden 23-24.
  • Prosjekt 6053 møbler Vikeså skule. Mindreforbruk på 500.000 kroner, skyldes at møbler til Vikeså skole er bokførti drift for inneværende år. Prosjekt videreføres til 2024.
  • Prosjekt 6054 park og forskjønnelse. Mindreforbruk 359.000, skyldes begrensede ressurser som gjør at prosjektet ikke er ferdigstilt. Videreføres til 2024.  
  • Prosjekt 6058 sentrumsutvikling Vikeså. Mindreforbruk på 500.000 kroner. Prosjektet har ikke hatt oppstart i 2023, oppstart er forskjøvet til 2024.
  • Prosjekt 6063 Bjerkreimsverden. Mindreforbruk på 1.792.000 kroner. Utvikling av Bjerkreim sentrum er påbegynt 2023, men prosjektet videreføres til 2024.
  • Prosjekt 6074 svømmehall. Mindreforbruk på 989.000 kroner, skyldes at prosjektet ikke har kommet i gang, kun liten konsulentutgift. Prosjektet skyves til 2025.
  • Prosjekt 6076 mur Hunnadalen. Merforbruk på 2.221.000 kroner. Prosjektet ble behandlet i budsjettprosessen for 2023, men ble ved feil ikke lagt inn med budsjett for 2023. Oppveies ved mindreforbruk i andre prosjekt.  
  • Prosjekt 6099 Bjerkreim kulturparken. Spillemidler til dekning av prosjektet mottatt i 2023, prosjektet er avsluttet.
  • Prosjekt 6108 grindabygg/Ørsdalen kai. Prosjektet er ikke iverksatt i 2023 og er ikke videreført til 2024.
  • Prosjekt 6113 Bjerkreim helsesenter. Prosjektet hadde oppstart august 2023 og har hatt en langsommere fremdrift enn estimert. Prosjektet trenger videre finansiering i 2024.
  • Prosjekt 6182 Ivesdal kirke – tak. Prosjekt er ferdigstilt i 2023, godt innenfor vedtatt budsjettramme.  

2.3 Nøkkeltall, handlingsregler

I budsjettet for 2023 har det vært oppmerksomhet på tre finansielle nøkkeltall som kommunestyret har vedtatt som overordnede styringsmål. Nedenfor vises status på de finansielle nøkkeltallene etter at regnskapet for 2023 er avsluttet. Årets resultat er disponert mot disposisjonsfond i henhold til forskrift om årsregnskap §4-3. 

Figuren viser finansielle nøkkeltall for kommunen.  - Klikk for stort bildeFiguren viser finansielle nøkkeltall for kommunen.

Kommunestyret har vedtatt følgende langsiktige målsettinger for nøkkeltall:     
 

  • netto driftsresultat: 2 % av brutto driftsinntekter
  • netto lånegjeld: Maks 60 % av brutto driftsinntekter
  • disposisjonsfond: 7-10 % av brutto driftsinntekter 
     

Av de finansielle måltallene kan vi se at måltallet for disposisjonsfond fortsetter å forbedre seg, selv om veksten er lavere fra 2022 til 2023 enn hva den var fra 2021 til 2022. Netto lånegjeld er økende og har sammenheng med høye låneopptak knyttet til investering, hovedsakelig til finansiering av hovedprosjektet, Bjerkreim helsesenter. Netto lånegjeld vil øke betraktelig i kommende år og forventes å overstige 100 % av brutto driftsinntekter innen utgangen av 2025. Derfor er det viktig å begrense fremtidige investeringer for å få netto lånegjeld ned på et nivå som er nærmere vedtatt måltall.  

Per 2023 er Bjerkreim kommune innenfor på alle de finansielle måltallene.  

2.4 Renteuvikling

Lånegjelden til Bjerkreim kommune ligger pr. 2023 på cirka 157,7 millioner koner, og er fordelt med 70 % lån med flytende rentebetingelser og 30 % med fastrente. Historisk viser det seg å være mest lønnsomt med flytende rentebetingelser, og som et resultat av dette har Bjerkreim kommune valgt å ha hovedandelen av lånene med flytende rente. Samtidig er lånerenten på fastrentelånene bundet på et gunstig tidspunkt, slik at rentesatsen på lånemassen på kommunens fastrentelån er på 1,87 % og 1,97 %. Budsjetterte renteutgifter for 2023 var på 5,637 millioner kroner, mens bokførte renteutgifter var 5,066 millioner kroner. I henhold til gjeldende nedbetalingsplan har ca. 23 millioner kroner av dagens låneportefølje forfall innen 2035. 

Når markedsrenten synker vil kommunens renteutgifter synke, samtidig som kommunens innskudd vil få lavere avkastning, noe som gir en reduksjon i renteinntektene. Netto renteinntekter/renteutgifter for 2023 viser et positivt avvik mot budsjett på 0,83 millioner kroner. 

Ved utgangen av 2023 ligger tre måneder NIBOR eks. påslag på ca. 4,72 % og det forventes av kommunalbanken at rentebanen kan synke ned mot 3,5 % før den flater ut. 

2.5 Likviditet

Likviditet er et uttrykk som blir brukt for å kunne beskrive en virksomhets betalingsevne i øyeblikket. God likviditet vil si at virksomheten er god til å innfri betalingsforpliktelsene sine. Det finnes flere måter å måle om en virksomhet har god eller dårlig likviditet, hvor en av måtene er likviditetgrad 3. Likviditetsgrad 3 måler betalingsevnen på kort sikt, og er forholdet mellom de mest likvide omløpsmidlene og den kortsiktige gjelden. Kommunens mest likvide omløpsmidler er bankkontoer og kontantbeholdning.

Bjerkreim kommunes frie likviditetsbeholdning er per 31.12.2023 ca. 188,9 millioner kroner, mens kommunens kortsiktige gjeld er på 74,9 millioner kroner. Dette gir en likviditetsgrad 3 på 2,52 eller 252 %. Likviditetsgrad bør ikke være lavere enn 0,5 eller 50%, dermed kan Bjerkreim sin likviditet betegnes som meget god. 

2.6 Fondbeholdning

Kommunens fondsbeholdning er pr 31.12.2023 på 155,834 millioner kroner – hvorav 109,194 millioner er frie fondsmidler. Det er i 2023 avsatt 30 millioner kroner på bundet investeringsfond. Dette er investeringsmidler forskuttert av Husbanken som skal benyttes til finansieringen av Bjerkreim helsesenter.  

Figur 5 viser saldo på kommunens fond pr. 31.12.23.  - Klikk for stort bildeFigur 5 viser saldo på kommunens fond pr. 31.12.23.

Mindreforbruket for 2023 er i sin helhet avsatt på disposisjonsfond i henhold til kommuneloven.  

2.7 Kommunebarometeret

Kommunebarometeret er en sammenligning av landets kommuner som årlig publiseres av Kommunal Rapport. Sammenligningen er basert på 155 nøkkeltall innen 12 sektorer, og hensikten er å gi beslutningstakeren lettfattelig og tilgjengelig oversikt over hvordan kommunen driftes innenfor de ulike områdene. 

For 2023 er Bjerkreim kommune rangert som nummer 186, justert for økonomiske forutsetninger. Rangeringen i kommunebarometeret er ingen kvalitetskontroll, karakteren gjenspeiler kommunens plassering i sektoren relativt til de andre kommunene. Tallene som benyttes er hovedsakelig hentet fra SSB sin KOSTRA-database, men det er også benyttet data fra Utdanningsdirektoratet, Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet.

I målingen vurderes kommunens plassering ut fra 12 ulike sektorer som vektes i henhold til tabellen under:

Figur 6 viser vekting av de ulike sektorene i kommunebarometeret.  - Klikk for stort bildeFigur 6 viser vekting av de ulike sektorene i kommunebarometeret.

I kommunebarometeret er det flere sentrale forhold som ikke måles, men i hovedsak vil kommuner langt nede på tabellen ha en del å lære av kommuner som ligger med en plassering høyt oppe. 

Grafen under viser Bjerkreim kommune sin plassering på kommunebarometeret de siste 10 årene.

Grafen viser Bjerkreim kommune sin plassering på kommunebarometeret de siste 10 årene - Klikk for stort bildeFigur 7 viser Bjerkreim kommune sin plassering i kommunebarometeret 2023.

Tabellen under viser Bjerkreim kommunes plassering i kommunebarometeret for 2023 sammenliknet med nabokommuner og Dalanekommunene.

Figur 8 viser Bjerkreim sin plassering i kommunebarometeret sammenliknet med øvrige nabokommuner.  - Klikk for stort bildeFigur 8 viser Bjerkreim sin plassering i kommunebarometeret sammenliknet med øvrige nabokommuner.