Årsmelding 2023

5 Organisasjon

5.1 Endringer i løpet av året

Organisasjonskart for Bjerkreim kommune, med bilder av kommunedirektør og fem kommunalsjefer. - Klikk for stort bilde

 

Omorganiseringen av stabsfunksjonene, som var en sak i kommunestyret 012/22, ble omtalt i årsmeldingen i 2022. Se organisasjonskart over. Stabssområdet organisasjon har ti årsverk fordelt på avdelingene kommunikasjon/dokumentasjon, IT/digitalisering og HR og organisasjon. Disse avdelingene blr etablert og ansatt i 2022. Stabsområdet økonomi fikk i 2023 ny økonomisjef og ett nytt årsverk, rådgiver økonomi. Avdelingen har totalt tre årsverk. 

Turnover: Hvor ofte ansatte i en bedrift slutter og blir erstattet av nye. Dette blir beregnet ved å dele antall ansatte som har sluttet i en periode med gjennomsnittlig antall ansatte i samme periode.

Som arbeidsgiver er det viktig å ha en balansert turnover, der balansen mellom nytilført kunnskap ved nyansettelser balanseres med eksisterende ansatte og totalen av kunnskap. For høy turnover kan føre til at verdifull kunnskap forsvinner, økte lønnskostnader og perioder med færre ansatte. For lav turnover kan føre til at organisasjonen blir for stillestående. Nye ansatte bringer med seg nye, friske ideer, perspektiver og ferdigheter. Kommunen er derfor best tjent med en god balanse i oppsigelser og nyansettelser.

Bjerkreim kommune har i flere år hatt lav turnover, men hadde ifølge KS sine statistikker en økning fra 2022-2023. I 2021 tok Bjerkreim kommune i bruk et nytt fagsystem, Webcruiter. Dette er kommunen sitt fagsystem for rekrutteringsarbeid. 2022 var det første hele året med statistikk av hele rekrutteringsprosessen.

Rekrutteringer

Rekrutteringer
År Antall personer i faste stillinger som sluttet Antall nye ansatte i faste stillinger Ansatte totalt Rekrutterings-prosesser Antall søkere
* 2021 11 14 25 27 179
2022  22 27 94  41 341
2023  37 37 89  43 352
* Statistikken kommer fra fagsystemet webcruiter, som vi begynte å bruke mai 2021. Tabellen viser en oversikt over totalt ansatte i kommunen, inkludert vikariater og sommervikarer. I en liten kommune kan en person ha mange små stillinger. I tillegg er det viktig å merke seg at stillingene er i et spenn fra 13-100 %. I 2022 førte politiske vedtak til økning i antall hjemler. Dette er eksempelvis stillinger innenfor integrerings, LMT og omorganiseringen av stab-støtte-funksjonene.

 

5.2 Helse, miljø og sikkerhet

Bjerkreim kommune benytter fagsystemet Compilo til registrering av avvik. I 2023 ble det meldt inn 165 avvik, mot 112 i 2021. Av disse 165 avvikene ble 26,1 % meldt inn som høy alvorlighetsgrad, 27,9 % middels og 46,1 % med lav alvorlighetsgrad. 

80 % av alle avvik ble behandlet og lukket innen 14 dager. Kommunen har søkelys på avvikshåndtering for å opprettholde kvalitet, effektivitet og kontinuerlig forbedring i alle ledd.  Tjenesteområdet oppvekst står for 70,9 prosent av avvikene, levekår for 23,6 prosent. 

Avvikene blir håndtert i avdelingene, og har i enkelte tilfeller ført til endrede eller økte stillingshjemler.

5.3 Arbeidsmiljøutvalg

Arbeidsmiljøutvalget består av tre hovedtillitsvalgte, to kommunalsjefer, hovedverneombud, bedriftshelsetjenesten og kommunedirektøren. Stabssjef organisasjon er sekretær for utvalget. Det var planlagt og gjennomført to møter i AMU i 2023. Typiske saker i AMU er økonomi, sykefravær, HMS, miljørettet helsevern. Alle arbeidstakerorganisasjoners tillitsvalgte og ledere får referat fra møtene. Status nytt helsesenter/pleie og omsorg har vært saker på hvert møte i 2023.

5.4 Miljørettet helsevern

Miljørettet helsevern omfatter faktorene i miljøet som til enhver tid direkte eller indirekte kan ha innvirkning på helsen.  For barnehage og skoler er det kommet inn 36 avvik spesifikt på miljøretta helsevern. I 2022 kom det inn 21 avvik og 30 i 2021.

5.5 Etiske retningslinjer

Etiske retningslinjer for ansatte og folkevalgte er vedtatt i 2018. Vi har ikke fått rapportert avvik når det gjelder brudd på disse i 2023. Vi reviderer ulike deler av arbeidsgiverpolitikken, som etiske retningslinjer er en del av, framover. Revidering av etiske retningslinjer ble startet sent høsten 2023 og blir politisk behandlet vår 2024.

5.6 Likestilling

Kjønnsmessig fordeling av lederstillinger har endret seg det siste året. En mannlig stabssjef økonomi har sluttet, og en kvinnelig har tatt over.

Lederstillinger i kommunen per kjønn, fra 2018 til 2023 - Klikk for stort bildeLederstillinger i kommunen per kjønn, fra 2018 til 2023

5.7 Tillitsvalgte og verneombud

 Det har vært avholdt fem planlagte møter mellom arbeidsgiver og hovedtillitsvalgte (HTV) i de største organisasjonene. Det er organisasjonsovergripende og systemrettet forhold som er hovedfokus i møtene. De tillitsvalgte har frikjøpt tid til å jobbe med tillitsvalgtarbeid, og den frikjøpte delen blir lønnet gjennom organisasjon, HR/personal.

De tillitsvalgte er frikjøpt med bakgrunn i antall medlemmer.

Tillitsvalgte og frikjøp

Tillitsvalgte og frikjøp
Organisasjon Prosent frikjøp
Utdanningsforbundet (UDF)  20
Delta  18
Fagforbundet  10
Norsk sykepleierforbund  10
Fellesorganisasjonen (FO)  5

I kommunen har vi seks verneombud fordelt på de ulike tjenesteområdene og ett hovedverneombud. De ulike verneombudene er også vikar for hverandre. I 2023 ble det planlagt og gjennomført tre møter for verneombudene.

Oversikt over verneområder og verneombud

Oversikt over verneområder og verneombud
Verneområdet Verneombud Vara
Vikeså skule  Siv Reidun Vaule  Bjerkreim skole 
Bjerkreim skule  Per Emanuel Valand  Vikeså skole 
Røysekatten bhg  Monica B Mong  Kommunehuset 
Omsorgssenter, Hj tjeneste  Heidi Hovland  Kjøkken, Miljøtjeneste 
Kjøkken, Miljøtjeneste  Ann Karin Hammer  Omsorgssenter, Hj. tjen 
Kommunehuset,   Irene Thorberg  Røysekatten bhg 
Hovedverneombud  Silje B Ege   

5.8 Brukerundersøkelser

 I 2023 har det blitt gjennomført foreldreundersøkelse i barnehage, SFO og elevundersøkelsen i skolene. I tillegg har det blitt gjennomført brukerundersøkelse i hjemmesykepleien, institusjon og innenfor mestringsenheten.

Undersøkelsene blir oppsummert og lagt fram for folkevalgte.

 

5.9 Sykefravær

I handlingsplan for inkluderende arbeidsliv (IA-planen) er målet for sykefravær maks 5,8 % i planperioden 2019-2024. Denne målsettingen ble satt med helt andre forutsetninger. Koronapandemien i 2020 gjorde at sykefraværet økte i hele landet og for Bjerkreim kommune kom økningen sent i perioden. Det ble satt inn tiltak gjennom NAV arbeidslivssenter, for å bistå avdelinger som særlig hadde høyt sykefravær.  I tillegg startet prosessen med å revidere sykefraværsrutinene.

Tabellen viser sykefraværstatestikk fra 2016 frem til 2023, utviklingen totalt for fordelt på tertialene. - Klikk for stort bilde

Vår IA-avtale var opprinnelig for perioden 2019-2022. November 2022 ble regjeringen og partene i arbeidslivet enige om å forlenge dagens IA-avtale med to år grunnet korona-pandemien.

5.10 Målbilde

Kommunen har jobbet med de samme fokusområdene i målbilde fra 2021 til 2023. Ved omorganiseringen i 2022 og tilføring av nye stillinger har ført til at organisasjonen har behov for kontinuitet. Dette er med å bidra til stabilitet, for ansatte har hatt et ønske om å fokusere over tid. Det er viktig med stabilitet og felles fokus over tid.

Bjerkreim kommune har fra 2021 -2023 hatt de samme fokusområdene i målbilde (se under). Ved omorganiseringen i 2022, og tilføring av nye stillingen ble det gjort et valg om å opprettholde samme fokusområde også for 2023 for å skape kontinuitet i arbeidet i kommunen.

Tabell som viser målbildet for Bjerkreim kommune. For 2023 har fokusområdene vært de fire utheva områdene. Disse har det vært jobbet med målrettet over flere år.  - Klikk for stort bildeFor 2023 har fokusområdene vært de fire utheva områdene. Disse har det vært jobbet med målrettet over flere år.

Oppmerksomhet på økonomi gjennom økt kompetanse og forståelse 

For å gi kompetanse og forståelse for påvirkninger, og muligheter for endringer, i de ulike områdenes økonomiske situasjon, vil vi se på kompetanseheving på dette temaet gjennom ledersamlinger og temamøter i 2023. Hverdagsdrift og utvikling i enhetene har stor oppmerksomhet hos lederne våre. 

Være endringsorientert og endringsvillig 

Samfunnet og kommunene endrer seg hele tiden. Vi har sett store endringer i hele samfunnet under pandemien og gjennom flyktningestrømmen etter krigen i Ukraina. Det er viktig at vi ser hvordan vi som organisasjon og ledere kan være bevisst endringer som skjer og endringer vi vil skal skje. Vi er midt i et opplegg med ekstern foredragsholder med lederopplæring. 

Effektiv målstyring 

Vi har ikke fått jobbet med samfunnsdelen til kommuneplanen i 2022. Denne fordrer en del målarbeid. I tillegg vil vi starte nytt planverktøy for budsjett og økonomiarbeid. I dette vil vi også ha søkelys på målarbeid for drift og utvikling.