Årsmelding 2023

7 Levekår

Tabellen viser økonomisk oversikt over de ulike avdelingen. Regnskap opp mot budsjett, og endret budsjett for 2023, samt forbruk i prosent og regnskap for 2022. - Klikk for stort bildeTabellen viser økonomisk oversikt over de ulike avdelingen. Regnskap opp mot budsjett, og endret budsjett for 2023, samt forbruk i prosent og regnskap for 2022.

Økonomi

Området har gått med et underforbruk, og dette skyldes i hovedsak stillingen i koordinerende enhet som ikke er besatt. Det er ansatt en person som starter 01.01.2024 

Drift gjennom året:

Levekårsfeltet er preget av stort press på alle tjenestene. Turnover har gjort flere tjenester sårbare, og behovet for tjenester har økt betydelig de siste to årene.

Forslag til omorganisering av pleie og omsorg ble vedtatt i kommunestyret. Vi jobber med å realisere organiseringsforslaget.

Det er god prosess med planlegging av Bjerkreim helsesenter. Ansatte, ledere, tillitsvalgte er involvert. Prosesskoordinator i 40 prosentstilling er godt i gang og leder prosessen.

Utfordringer

Det har vært utfordrende med turnover i mestringsenheten og barnevernet. Det er utfordrende å følge utvikling og kvalitetsarbeid i hele sektoren. 

7.1 Pleie og omsorg

Spesielle utfordringer i året

Innenfor helsesektoren oppleves et svært stramt arbeidsmarked, og mobiliteten er større enn tidligere. Søkere til stillinger er langt fra det samme som at man får dem ansatt. I 2023 har det også vært utfordrende med rekruttering av sykepleiere i vikariater. Vi har det meste av året vært nødt til å leie inn vikarbyrå for å dekke opp ledige nattstillinger for sykepleier. Dette har sammenheng med langtidsfravær, og vakanser i sykepleierstillinger.

Fra januar 2024 er disse tilbake i stillingene. Så langt man nå ser, vil det ikke være behov for vikarbyråtjenester i 2024. Det er innført tiltak som arbeid hver fjerde helg for sykepleiere med mer enn 50 % nattstilling som et prøvetiltak for å rekruttere sykepleiere. Det merkes også at presset på lønn tiltar vesentlig i arbeidsmarkedet i regionen.

Det ble høsten 2023 vedtatt ny organisering av omsorgstjenesten. Stadig mer utfordrende pasientgrupper, hurtig implementering av reformer og krav til oppfølging gjør det nødvendig å se på hvordan tjenestene på best mulig måte skal stå rustet til å møte fremtiden. Det er også behov for en vesentlig styrking av vedtakskompetansen. Forvaltningsenhet er vedtatt innført. Midler til hele omorganiseringen er foreløpig ikke tildelt. 

Omsorgssenteret/institusjon

Omsorgssenteret har 26 plasser fordelt på 8 plasser for demente og resten somatiske plasser. Antallet plasser er redusert fra tidligere år, da to av rommene som før var definert som dobbeltrom er omgjort til enkeltrom. Det synes lite aktuelt å la pasienter ligge på dobbeltrom i 2023.

 

Oversikt liggedøgn omsorgssenteret

Oversikt liggedøgn omsorgssenteret
År Liggedøgn Langtid Kortid Øyeblikkelig hjelp
2018 7616
2019 5343
2020 5148
2021 6475 4295 2179
2022 6875 5461 1129 285
2023 5817 4281 1536 181
Tabellen viser år, liggedøgn, hvor mange brukere på langtidsopphold, korttidsopphold og øyeblikkelig hjelp

Det økte behovet for korttidsplasser gir utslag i mindre inntekter fra beboere, da satsene for korttidsopphold er langt lavere enn inntekter fra langtidsopphold. Korttids-pasienter vil ofte også kreve mer medisinsk oppfølging da de gjerne kommer korttidsopphold etter ulike operasjoner.

Flere og flere pasienter har problemområder knyttet til både somatiske og kognitive tilstander. Behovet for skjerming fra ytre stimuli er økende for pasientgruppen demente. Vi må derfor tilrettelegge avdelingene slik at vi kan ta hensyn til dette. Slike hensyn medfører reduserte plasser for andre pasienter, men vi har likevel vært i en situasjon hvor vi ikke har ventelister på tjenesten.

Gjennom året er belegget svært varierende, avhengig av behovet korttidsplasser og avlastningsplasser.

Det er innledet forhandling med Eigersund kommune for salg av inntil tre plasser i institusjon. Pr. mars 2024 er det ikke signert endelig avtale.

Hjemmesykepleie/kreftsykepleie

Hjemmesykepleien har hatt 82 brukere i løpet av 2023. Omfanget av tjenestetilbudet varierer fra en gang pr. uke til seks ganger pr. døgn. Oppgavene spenner fra dialyse i hjemmet til hjelp med støttestrømper. Antallet pasienter i hjemmesykepleien er forholdsvis stabilt, men omfanget og kompleksiteten i tjenestene som brukerne mottar er økende.

Vi arbeider med tilrettelegging for bruk av velferdsteknologi i hjemmetjenesten. Velferds- teknologi innebærer å gjøre andre vurderinger når det gjelder vedtak og utføring av tjenestene. Det ble tatt i bruk nye trygghetsalarmer fra august 2018. Disse er digitale og har mulighet for å koble til andre tjenester som dørsensorer og ulike alarmsensorer. 

I 2023 har det vært oppmerksomhet på å utvide antallet medisindispensere som er plassert ute hos brukere. Medisindispenserne har til hensikt å kunne hjelpe pasienter til å få rett medisin til rett tid, og pasientene som kan bruke disse dispenserne vil kunne oppleve at de blir mer selvhjulpne og ikke trenger innrette livet etter når hjemmesykepleien kommer. Bruk av velferdsteknologi innebærer også endringer i det praktiske arbeidet for hjemmesykepleien.

Hjemmesykepleien vil prøve ut ny teknologi de neste årene. Selv om dette frigjør ressurser, ser vi at det er behov for mer teknologisk kompetanse til drift av velferdsteknologiske tjenester i hjemmesykepleien.

Dette vil også være et styrket behov når man tar i bruk omfattende velferdsteknologisystemer i det nye helsesenteret.

Velferdsteknologi

Bjerkreim kommune responderer selv på alarmer/sensormeldinger og tekniske meldinger fra velferdsteknologiske løsninger som er i bruk. Behovet for en døgnkontinuerlig respons øker. Vi må vurdere både kompetansen og ressursbruken, knyttet til drift av teknologi i tjenester, når kommunen rigger seg for framtiden.

Ressursbruk til bruk av teknologiske løsninger ligger i de enkelte enheter. Det forventes en gradvis økning av slike løsninger, samtidig som behovet for å løse oppgaver på nye måter øker.

Akutt-teamet

Akutt-teamet er en prioritert oppgave, som er til stor hjelp for innbyggere og besøkende i kommunen. Bjerkreim har 14 sykepleiere med 100 timers førstehjelpskurs i regi av Røde Kors. 

Nye sykepleiere får kurset så snart det blir anledning. Fagarbeidere bidrar også, og er med på utrykninger ved behov. Det er stabilt antall utrykninger (ca 65 i året), og fortsatt stor spredning i alder på pasienter og type oppdrag.

Akutt-teamet er oftest på skadestedet før ambulanse, og får startet med tiltak. Akutt- teamet rykker ut på alle «røde» oppdrag i Bjerkreim, både sykdommer og skader.

To ganger i året har arrangeres det re-trening i regi av Røde Kors. Det er et godt samarbeid med ambulansetjenesten, og akutt-teamet blir vurdert som et viktig tiltak i helsetjenesten.

Både erfaringen gjennom utrykninger, og den jevnlige faglige oppdateringen bidrar til økt kompetanse blant de ansatte. Kompetanse på akutt og kritisk syke er viktig, spesielt når det gjelder pasienter som får øyeblikkelig hjelp, men også for de som skrives ut fra sykehus som nå er sykere en de var for noen år siden. Denne kompetansen og det faglige fokuset bidrar igjen til å rekruttere og beholde helsepersonell. 

Miljøtjenesten

Tjenesten gir tilbud til brukere via støttekontakt, avlastning og heldøgn omsorgs-tjenester. 26 personer har støttekontakttilbud. Vi har lagt om ordningen med støttekontakt slik at vi i større grad benytter fagutdannet personal fra miljøtjenesten til oppfølging av barn og unge fremfor å benytte støttekontakter. Dette har gitt positive gevinster med tanke på mer målrettede og utviklende tilbud til brukerne.

Miljøtjenesten etablerte døgntjenester fra 2020 og har i 2023 døgntjenester til tre pasienter.

I 2023 har miljøtjenesten fått omfattende nye tjenester til personer med nedsatt funksjonsevne og det er forventet ytterligere utvidelse i 2024. Det er i 2024 lagt inn nye økonomiske rammer for å møte disse utfordringene, men tiltakene er omfattende og innebærer rettigheter til brukerstyrt personlig assistent. Om de innvilgede midlene dekker disse ordningene vil være avklart i løpet av våren 2024. 

Miljøtjenestens tilbud om heldøgnsomsorg- og pleie er i stadig utvidelse. Det er kjente behov som vil komme i løpet av de neste årene. Et sterkt faglig miljø er viktig for denne enheten i årene fremover.

Mestringsenheten (psykisk helsetjeneste)

Tjenesten har ansvar for tilbud til personer med psykiske vansker og rusutfordringer. Det var totalt 137 brukere av tjenesten i løpet av 2023. Flere av brukerne har benyttet tjenesten i kortere perioder eller i så lite omfang at det ikke ble fattet vedtak. Hovedtyngden av brukere er i aldersgruppen 18 - 49 år.

Rusområdet er et statlig satsingsområde. Det ble ansatt ruskonsulent mot slutten av 2019, som startet januar 2020. Det er gitt statlige midler til delvis finansiering av denne stillingen.

Oppfølging av personer med ROP-lidelser (rus og psykiske lidelser) har et økende omfang og er særs ressurskrevende. Det vil være behov for å utvide psykiske helsetjenester også til kveld og helg. Det er i gang arbeid for å kartlegge om det kan inngås et interkommunalt samarbeid mellom Dalane distriktspsykiatriske senter og Dalane kommune for innføring av Fact-team. Disse teamene opprettes for å ivareta tilbud til personer med særlig utfordrende livssituasjoner med rus og psykisk helse.

I 2023 ble det iverksatt tiltak knyttet til Inn på tunet. Tiltaket har hatt seks brukere, og er åpent tre dager i uken. Dette er et tiltak der brukerne har en aktivitet hvor de får arbeidstrening, være i fysisk aktivitet og øve på sosial kontakt med andre. Arbeidstreningen er både arbeid med dyr og forefallende arbeid, det er turer i skog og mark, og brukerne får trent på å kommunisere og være rundt andre mennesker. 

For en del av våre deltakere som tidligere har vært mye alene, og gjerne mangler nære relasjoner, har dette betydd mye. Det å ha noe å gjøre i hverdagen, møter andre mennesker sosialt og får samtidig deltatt i fysisk aktivitet. Vi ser at dette påvirker, og de har fått bedre psykisk helse, bedre fysisk helse og fungerer bedre i hverdagen samtidig som det ser ut som at rusbruken er redusert. Tilbudet synes å engasjere og gi mestringsopplevelser og gi økt livskvalitet. Pr. nå er det kø på tilbudet. 

Kommunal fysioterapeut og ergoterapeut

Arbeider foregår i omsorgstjenesten og helsestasjonen. Hovedmålgruppene er eldre og barn. I tillegg til trening arbeides det også med tilrettelegging.

I 2020 ble det ansatt ergoterapeut i 40 %-stilling. Dette var svært nødvendig og arbeidet med tilrettelegging av bolig og utprøving av hjelpemidler har fått økt oppmerksomhet. Ergoterapeuten utvides til 60 %-stilling i 2024.  Hensikten er å få i gang forebyggende arbeid.

Fysioterapi- og ergoterapitjenesten er et viktig element i rehabiliteringssektoren for eldre som kommer til opptrening etter operasjoner. Etter korttidsopphold gir fysioterapeuten også videre oppfølging og trening i hjemmet til pasienten dere hvor det er nødvendig.

Aktivitetssenter

I drift fra 1. januar 2023, i Skjeraberget folkehelsehus. Aktivitetssenteret har fått god tilslutning av brukere og det kan allerede nå se ut som det er behov for å utvide ordningen til femdagerstilbud. Det er 12 til 14 brukere to ganger per uke. 

Kjøkken

Kjøkkenet er en viktig del av institusjonen. Sammen med avdelingene sikrer de god ernæring til både beboere i institusjonen og gjennom middagsombringing til hjemmeboende.

Hjemmeboende har tilbud om matombringing fem dager i uken. To av dagene har vi ombringing via frivillige. De øvrige dager bringes maten via hjemmesykepleien.

To kokker med ei bok på kjøkkenet. - Klikk for stort bildeFra venstre: Monika Wetlesen-Hagfors og Ann Karin Hammer på omsorgskjøkkenet.

7.2 Helse

Helsestasjonen

Helsestasjonen har et overforbruk på 300 000, dette er personalkostnader, som er justert i budsjettet for 2024.  

Drift gjennom året

I 2023 ble det født 28 barn i Bjerkreim, helsestasjonen koordinerer 19 ansvarsgrupper, og har 6 barn med individuell plan (IP). Helsestasjonen hadde tiårsjubileum for å arrangere COS foreldreveiledningskurskurs (Circle of Security).  Vi utførte også COS-kurs for ukrainere, to kursrekker med lokal tolk. 

Felles prosjekt om oppfølging av barn og unge med overvekt, samt forebyggende tiltak har gått over i drift i form av arbeidsgruppa «Ung og frisk». Helsestasjonen var på studietur i Danmark i juni for å få mer kunnskap og inspirasjon til dette viktige arbeidet. Årets planlagte foredrag arrangert av denne gruppa ble utsatt til januar 2024. 

«Ung og frisk»-gruppa arrangerte livsmestringsuke for 10. klasse for første gang, med ulike tema og foredragsholdere innen helse og livsmestring. Uka fikk navnet «Ung og frisk-uka.» Dette var en stor suksess, og vi tenker at dette skal bli en tradisjon. 

Grethe Berntsen og Line Pettersen før livsmestringsuka - Klikk for stort bildeGrethe Berntsen og Line Pettersen før livsmestringsuka

Helsestasjonen startet med et helhetlig opplæringstilbud i tidlig intervensjonsverktøy og samtalemetoder, kalt «Tidlig inn».  Denne opplæringen fortsetter i 2024, og andre tjenester i kommunen som arbeider med barn og unge blir invitert med. Opplæringen skjer i samarbeid med Sokndal og Lund. 

I 2023 kom BUP Egersund til helsestasjonen for å veilede ansatte, samt åpne konsultasjoner for barn og unge som strever. Dette tilbudet var én dag annenhver måned. Foreldre, barnehager og skoler ble invitert inn for å vurdere tiltak og evt. henvisning videre til spesialisthelsetjenesten for det enkelte barn. 

Rollen som barnekoordinator er lagt til familieveileder, og arbeidet med å se på organiseringen etter nytt lovverk er startet opp sammen med koordinerende enhet. 

Fra januar 2023 ble også skolehelsetjenesten styrket med en 50-prosentstilling, jamfør føringer fra regjeringen. 

Spesielle utfordringer i året

En av de ansatte fullførte helsesykepleierutdanning i 2023, og en annen startet.   Ressursmessig er det krevende i enheten når ansatte er i utdanning, men viktig å få på plass denne kompetansen. 

Legetjenesten

2023 er det første hele året med tre fastleger, samt lege i spesialisering. Det har gitt oss en sterkere tjeneste, og større aktivitet. I løpet av året har tallet på listepasienter økt fra 2800 til 3150. Listepasienter fra andre kommuner blir refundert til Bjerkreim. 

Bevegelsesklinikken

På Bevegelsesklinikken driftes den offentlige fysioterapitjenesten for hjemmeboende innbyggere over 16 år i Bjerkreim. Vi har kommunale tilskudd på totalt 230 % som forvaltes til å levere fysioterapitjenestene, fordelt på 80 %, 80 % og 70 %. 

Hoveddelen av praksis er rettet mot hjemmeboende innbyggere over 16 år. Den største pasientgruppa har muskel- og skjelettplager, men det er økende andel barn, unge og vokse med livsstilssykdommer. Klinikken har ukentlig grupper for hjerte- og karpasienter og balansegruppe.

Klinikken har utført 7190 behandlinger, fordelt på 3662 timer med pasientkontakt. Vi har behandlet 827 individuelle pasienter. 78 prosent har Bjerkreim som bostedskommune.e.

Psykososialt kriseteam

Teamet er klar til å hjelpe personer og i situasjoner etter spesielle hendelser. 

Det har vært tre møter og en innsats i 2023. Teamet har hatt to utskiftninger i løpet av året. De to nye medlemmene er i gang med kriseteamskole på Ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging (RVTS Vest).

Arbeid med å organisere teamet med flere nye medlemmer og oppdatering av nye retningslinjer.

 Antall utrykninger / oppkallinger: 1

7.3 Barnevern

Drift gjennom året

Gjennom barnevernsreformen og ny barnevernslov, som trådte i kraft  1. januar 2022 og 1. januar 2023 har kommunene fått økt faglig og økonomisk ansvar for barnevernet, nye kompetansekrav er innført og foreldres rettssikkerhet har blitt styrket. Samlet har dette ført til at barneverntjenesten har fått betydelig flere oppgaver og at kravene til tjenesten har økt. 

Barneverntjenesten har opprettholdt forsvarlig drift og gitt tjenester av god kvalitet gjennom året, driften har imidlertid vært preget av at ansatte i tre av fire stillinger byttet jobb i 2023. I tillegg har økte kompetansekrav gitt fravær i form av studiepermisjon. Til tross for at vi har klart å rekruttere godt kvalifiserte ansatte, hvor to av tre nyansatte har lang erfaring fra kommunalt barnevern, har turnoveren vært krevende. Stillinger har stått vakante i en periode før nyansatt har kunnet starte, noe som har medført økt arbeidspress på ansatte i tjenesten. 

Økonomi

Barneverntjenesten har hatt merforbruk i 2023.  Merforbruket skyldes i hovedsak at barneverntjenesten har kjøpt tiltak fra private leverandører. I enkelte tilfeller har tiltak fra eksterne blitt gitt familier som har hatt behov for omfattende og spesialisert oppfølging for å forebygge plassering utenfor hjemmet. 

På grunn av den høye turnoveren har det også blitt kjøpt eksterne tiltak til familier som Bjerkreim barnevern kunne ha bistått selv, gitt at kapasiteten i tjenesten tillot det. Videre har overtidskostnadene vært høye.

Selv om barneverntjenestens har hatt merforbruk, har kommunens utgifter til barnevern over tid vært betydelig lavere enn i de andre Dalane-kommunene og snittet i Rogaland, både målt i utgifter per barn i befolkningen 0-17 år, og målt i utgifter per barn som mottar barnevernstiltak i hjemmet. (Tilstandsrapport for Bjerkreim barnevern 2023.)

Barneverntjenesten ønsker å trappe ned bruken av kostbare tiltak fra eksterne aktører, og har derfor ansatt en ekstra barnevernkonsulent i engasjement i 12 måneder i perioden mai 2024 til april 2025. Dermed vil barneverntjenesten bli mindre sårbar, og vi får mer barnevern for pengene. Mot slutten av perioden kan vi gjøre en kost-nytte-vurdering av tiltaket.

Annet av betydning

Oppfølging av anbefalinger etter forvaltningsrevisjon

Rapport fra forvaltningsrevisjon av Bjerkreim barnevern forelå i februar 2023, her ble det gitt tre anbefalinger:

  • sikre at det i vedtak kommer fram hvordan barnet sin mening er vektet opp mot annen informasjon og barnevernfaglige vurderinger
  • sørge for at den faktiske tilpasningen til alder og modenhet blir synliggjort i dokumentasjon
  • opprettholde det gode arbeidet og sette søkelys på samarbeid mellom tjenestene.

Barneverntjenesten har gjennomført intern fagsamling og har utarbeidet en egen utviklingsplan med tre satsningsområder (kvalitet i undersøkelsessaker, vurdering av barnets beste og dokumentasjon i barnevernet). Planen er førende for tjenestens utviklingsarbeid høsten 2023 og 2024, og bygger i stor grad på anbefalingene fra forvaltningsrevisjonen.

Nytt fagsystem:

Bjerkreim kommune deltar sammen med 17 andre rogalandskommuner i prosjektet Digi Barnevern, ledet av Digi Rogaland. 

I 2023 har prosjektet jobbet frem kravspesifikasjoner og anbudsdokumenter til nytt fagsystem, som skal gi ansatte og ledere i det kommunale barnevernet støtte til saksbehandling, styring og samhandling, bidra til økt effektivitet, kvalitet og forsvarlighet i barnevernstjenesten og forbedre samhandlinga med interessenter, barn og familier. 

Fagsystemet skal inkludere nye faglige rammeverk som lages av Bufdir (barnevernsfaglig kvalitetssystem). Målet er at ansatte skal få faglig støtte med et kunnskapsbasert grunnlag. Sandnes kommune er vertskommune for anbudsprosessen. Valg av leverandør vil skje i april/mai 2024. 

7.4 Integrering

 Økonomi

Alle utgifter integreringsavdelingen har både til ansatte og til flyktningene dekkes av integreringstilskuddet. Vi får utbetalt integreringstilskudd i fem år hvis flyktningene fortsatt bor i kommunen. Fra og med år tre vil tilskuddet minke år for år. Det er vanskelig å si hvor store utgifter vi vil få de neste årene. Det er helt avhengig av hvor mange av flyktningene som får jobb, og hvor mye de vil bruke andre tjenester i kommunen.

Drift gjennom året

I 2023 ble vi anmodet om å bosette 80 personer. Kommunestyret vedtok 31. januar å ta imot 35 personer. I formannskapet 5. september, ble det etter tilleggsanmodning fra IMDi, vedtatt å bosette ytterlige 15 flyktninger i 2023. 50 flyktninger ble bosatt i 2023, alle fra Ukraina. I 2023 flyttet en familie på fire tilbake til Ukraina, og en person døde. 

Ved årsskiftet bodde det 99 ukrainere i Bjerkreim kommune, disse ble bosatt i 2022 og 2023. Disse er fordelt på 35 familier. 17 familier på Vikeså og 18 familier på Bjerkreim. Blant dem er to over 67 år, 63 mellom 18-67 år, 3 går på videregående, 22 i grunnskolealder, 9 under skolealder og 8 går i barnehage.

De fleste familiene leier boliger av private, med unntak av en familie som leier en kommunal bolig. Nesten alle boligene ligger nær Vikeså eller Bjerkreim sentrum.

45 personer har deltatt på norskopplæring ved Eigersund voksenopplæringssenter i 2023. 

I løpet av 2023 begynte 26 nye på introduksjonsprogrammet og 24 deltakere avsluttet introprogrammet.  Flere er i ulike former for arbeid. 

Vi har i 2023 tilbudt introduksjonsprogram. Introduksjonsprogrammet har bestått for hver deltaker av: 

  • tre dager norskopplæring i Egersund, 10-12 timer/uke
  • to dager med introduksjonsprogram i regi av integreringsavdelingen som inneholder
    • norsktrening i Skjeraberget / frivillige deltar deler av dagen med muntlig trening
    • praksis
    • foreldreveiledende kurs for de med barn under 18 år
    • informasjon om arbeidsliv og samfunnsliv
  • to timer global kafe en kveld i uka i samarbeid med kirken, Vikeså misjonshus og Bjerkreim bedehus de første seks månedene. 

Bedrifter og kommunen har vært særdeles villige til å ta inn deltakere i praksis. En stor takk til dem.

Både barn og voksne har deltatt på fritidsaktiviteter. Barna har gått på svømmekurs, kulturskole, fotball og karate. Flere voksne har begynt i kor og mange trener på kraftverket.

I 2023 startet vi leksehjelp for elevene på Vikeså skule og Bjerkreim skule. Det er integreringskonsulentene som driver leksehjelp, og ei ukrainsk jente i 10. klasse er med på Bjerkreim skule. 

Spesielle utfordringer gjennom året

Arbeidsoppgavene er varierte og omfattende, arbeidsmengden har vært høy. Vi har hatt oppmerksomheten på oppgaver direkte rettet mot bosetting og oppfølging av flyktningene, introduksjonsprogram, praksis, arbeid samt lovpålagte oppgaver. På andre områder hadde vi ved årsskifte et etterslep. Dette regner vi med at vil bedre seg utover i 2024 når vi er flere ansatte i integreringsavdelingen. 

7.5 NAV

Økonomi

Den store økningen i økonomisk sosialhjelp for 2023 skyldes i hovedsak nye flyktninger som er bosatt i Bjerkreim kommune. Utbetalinger av sosialhjelp til flyktninger øker med cirka 40 % fra 2022 til 2023. Det er og økning på 20 % i utbetalt sosialhjelp til ordinære mottakere. Økning i levekostnader, renter, strøm og så videre er årsaker til dette.

Totalt øker utbetalt sosialhjelp fra 2022 – 2023 med ca 32 %. 

Totalt 5,7 millioner kroner, derav 3,4 millioner kroner til flykninger fra Ukraina .