Eiendomsskattetakst-vedtekter
3 Takseringsarbeidet
3.1 Oppgaver som tilligger sakkyndig nemnds leder
Det påligger sakkyndig nemnds leder, i samarbeid med eiendomsskattekontoret, å planlegge, lede arbeidet og beramme takstene. Nemndleder innkaller til møtene. Leder av eiendomsskattekontoret innkalles til alle møtene i sakkyndig nemnd. Nemnda er beslutningsdyktig selv om ikke eiendomsskattekontorets representant er til stede. Nemnda innkalles til så mange møter som er nødvendig for å gjennomføre takseringen.
3.2 Informasjon til de øvrige nemndmedlemmene
På det første møtet for nyutnevnt sakkyndig nemnd og klagenemnd for eiendomsskatt informerer eiendomsskattekontoret om nemndas oppgaver, de relevante lovbestemmelser og kommunens skattetakstvedtekter. Til det første møtet innkalles også alle varamedlemmene.
3.3 Møteprotokoll fra møter i nemndene
Det skal føres protokoll fra alle møter i sakkyndig nemnd. I protokollen skal alle beslutninger nedtegnes. Protokollen skal inneholde opplysninger om hver enkelt eiendom som takseres, herunder hva som inngår i taksten, hvilke verdsettelsesprinsipp(er) som er anvendt, hva taksten er og hvordan man er kommet frem til verdien av eiendommen.
3.4 Generelle prinsipper for takseringsarbeidet
Besiktigelsesmennene og sakkyndig nemnd skal verdsette de skattepliktige eiendommene etter reglene i esktl. § 8A-2, slik bestemmelsen er tolket i rettspraksis. Den sakkyndige nemnd fastsetter taksten etter skjønn og kan ikke instrueres av eiendomsskattekontoret, kommunestyret eller formannskapet i kommunen. Verdsettelsen skal skje med utgangspunkt i det generelle likebehandlingsprinsippet som gjelder for eiendomsskatt. Besiktigelsesmennene og sakkyndig nemnd skal utøve sitt skjønn etter beste evne.
Alle eiendommer som ikke er unntatt fra eiendomsskatteplikt skal verdsettes og like tilfelle skal behandles likt. Det kan ikke gjøres andre fradrag eller reduksjoner i taksten enn hva loven hjemler.
Alle takster avrundes til nærmeste hele 1 000 kroner. Dersom det er ulik eier for grunn og bebyggelse på en fast eiendom, skal grunnen og bygningene normalt takseres hver for seg.
3.5 Vedtakelse av retningslinjer og sjablonger, verdsettelsesprinsipper
Før den alminnelige takseringen påbegynnes, drøfter nemnda eller nemdene i felleskap alminnelige retningslinjer for takseringen for å sikre størst mulig ensartethet i vurderingene. Ved behov kan prøvetaksering finne sted.
Sakkyndig nemnd kan vedta sjablonger til bruk i takseringen. Sjablongene er et hjelpemiddel for å komme frem til eiendommens takstverdi, og skal ta høyde for at eiendommens beskaffenhet (innretning), anvendelighet (bruksegenskap) og beliggenhet (lokalisering) kan virke inn på verdien, jf. esktl. § 8A-2 (1)
Næringseiendommer skal som hovedregel verdsettes til omsetningsverdi. Den sakkyndige nemnd er i samarbeid med eiendomsskattekontoret ansvarlig for å gi besiktigelsesmennene informasjon og veiledning om praktisering av de alminnelige retningslinjene. Prøvetaksering bør finne sted med så vel nemnda som besiktigelsesmennene til stede for å sikre likeartet praksis.
3.6 Befaring og forslag til takst
Alle eiendommer må befares av de engasjerte besiktigelsesmennene, med mindre annet er avtalt med skattepliktig. Det følger av langvarig praksis at det normalt ikke er befaring ved taksering av kraftlinjer. I forbindelse med befaringen utarbeider besiktigelsesmennene forslag til takst.
Forslaget til takst bør inneholde grunnlagsdata og prinsippene for verdsettelsen. Ved taksering av næringseiendommer skal det normalt være etter omsetningsverdi, alternativ teknisk verdi, jf. esktl. § 8 A-2 (1) .
Eieren (skattepliktig) skal varsles om at takst skal holdes i god tid i forveien. Eiendomsskattekontoret foretar varslingen, og påpeker at eieren og brukeren av eiendommen er pliktig til å medvirke til befaring ved taksering etter esktl. § 8A-3, jf. esktl. 31 (2).
Eiendomsskattekontoret kan sette frist for eiers og brukers medvirkning til at befaring kan la seg gjennomføre, jf. esktl. § 31 (3). Ved brudd på plikten kan eiendomsskattekontoret pålegge eieren (skattepliktig) en forsinkelsesavgift, jf. esktl. § 31 (4). Avgiften settes på grunnlag av eiendommens skattegrunnlag. Avgift skal ikke pålegges når fristen er oversittet på grunn av sykdom, alderdom, eller annen unnskyldelig grunn.
3.7 Fotografering
Eiendomsskattekontoret, sakkyndig taksator/besiktigelsesmann og den sakkyndige nemndas/klagenemndas medlemmer har rett til å ta fotografi av eiendommen til bruk for takseringen.
3.8 Fastsettelse av takst
I forbindelse med takseringen skal sakkyndig nemnd, etter forslag til takst fra besiktigelsesmennene (se punkt 3.6), blant annet ta stilling til
- hvilke eiendommer som er skattepliktig innenfor det virkeområde kommunestyre har definert, jf. esktl. § 3.
- hvilke eiendommer som er «næringseiendom», jf. esktl. § 4 annet ledd annen, tredje og fjerde setning, samt esktl. § 8A-2 (2).
- grensesnittet mellom kraftanlegg og overføringsanlegg, jf. sktl. § 18-1 (2) a.
- hvilke eiendommer som er unntatt fra eiendomsskatt, jf. esktl. § 5
- hvilke eiendommer som er fritatt, jf. esktl. § 7.
3.9 Taushetsplikt
Medlemmene i sakkyndig nemnd og klagenemnd for eiendomsskatt har taushetsplikt om informasjon de får tilgang til gjennom sine verv, jf. esktl. § 29, jf. skattebetalingsloven § 3-2. Medlemmene i sakkyndig nemnd og klagenemnd for eiendomsskatt skal i forbindelse med tiltredelsen avgi skriftlig erklæring om taushetsplikten.