Eiendomsskattetakst-vedtekter

  1. 1 Sakkyndig nemnd og klagenemnd for eiendomsskatt
    1. 1.1 Sakkyndig nemnd
    2. 1.2 Klagenemnd for eiendomsskatt
    3. 1.3 Valgbarhet, oppnevnelse av nye nemndsmedlemmer og fratredelse
    4. 1.4 Inhabilitet
    5. 1.5 Møteplikt
  2. 2 Eiendomsskattekontoret
    1. 2.1 Eiendomsskattekontoret
    2. 2.2 Eiendomsskattekontorets oppgaver
    3. 2.3 Deltakelse på møter i sakkyndig nemnd
    4. 2.4 Forberedelse av takseringsarbeidet
    5. 2.5 Innhenting av opplysninger fra skattepliktige og/eller brukere av eiendommen
    6. 2.6 Engasjement av besiktigelsesmenn og andre sakkyndige for sakkyndig nemnd og for klagenemnd for eiendomsskatt
  3. 3 Takseringsarbeidet
    1. 3.1 Oppgaver som tilligger sakkyndig nemnds leder
    2. 3.2 Informasjon til de øvrige nemndmedlemmene
    3. 3.3 Møteprotokoll fra møter i nemndene
    4. 3.4 Generelle prinsipper for takseringsarbeidet
    5. 3.5 Vedtakelse av retningslinjer og sjablonger, verdsettelsesprinsipper
    6. 3.6 Befaring og forslag til takst
    7. 3.7 Fotografering
    8. 3.8 Fastsettelse av takst
    9. 3.9 Taushetsplikt
  4. 4 Omtaksering, særskilt taksering og kontorjustering
    1. 4.1 Kommunestyret kan vedta omtaksering
    2. 4.2 Skattepliktiges krav om omtaksering
    3. 4.3 Formannskapet og skattepliktiges krav om særskilt taksering
    4. 4.4 Kontorjustering
  5. 5 Klage på taksten og utskrivingen
    1. 5.1 Klage på taksten, klagefrist og oversittelse av klagefrist
    2. 5.2 Behandling av klage på taksten
    3. 5.3 Omgjøring
    4. 5.4 KLage på utskrivingen, klagefrist og oversittelse av klagefrist
    5. 5.5 Behandling av klage over utskrivingen
  6. 6 Forskjellige bestemmelser
    1. 6.1 Godtgjørelse til de sakkyndige nemndene og klagenemnd for eiendomsskatt
    2. 6.2 Frist for utskriving av eiendomsskatt
    3. 6.3 Eiendomsskattelistene
    4. 6.4 Skatteterminer
    5. 6.5 Klage eller søksmål på takst eller utskrivning har ikke oppsettende virkning

4 Omtaksering, særskilt taksering og kontorjustering

4.1 Kommunestyret kan vedta omtaksering

Den alminnelige takseringen i kommunen skjer normalt hvert 10. år. I perioden mellom den alminnelige takseringen i kommunen kan kommunestyret vedta at omtaksering skal foretas etter de retningslinjer og vilkår som fremgår av esktl. § 8A-3 (2) og (5). Kommunen dekker kostnadene ved takseringen.

4.2 Skattepliktiges krav om omtaksering

Skattepliktig kan kreve omtaksering i tiden mellom de alminnelige takseringer dersom eiendommen er delt, bygninger på eiendommen er revet eller ødelagt av brann eller lignende, eller det er ført opp nye bygninger eller gjort vesentlige forandringer på eiendommen, jf. esktl. § 8A-3 (5). Skattepliktig må i tilfelle selv dekke utgiftene ved takseringen. De sakkyndige nemndene avgjør om vilkårene for å kreve omtaksering er til stede.

4.3 Formannskapet og skattepliktiges krav om særskilt taksering

Dersom verdien av en eiendom er vesentlig forandret i forhold til andre eiendommer i kommunen, kan så vel formannskapet som skattepliktig kreve særskilt taksering i tiden mellom de alminnelige takseringene. Skattepliktige må selv dekke kostnadene med takseringen som gjennomføres etter krav fra skattepliktig. Krav om omtaksering må være stilt innen 1. november i  året før skatteåret. De sakkyndige nemndene avgjør om vilkårene for å kreve omtaksering er til stede.
 

4.4 Kontorjustering

Kommunestyret kan i stedet for ny alminnelig taksering gjøre vedtak om å øke taksten som ble satt for eiendommen ved den siste alminnelige takseringen for utskriving av eiendomsskatt.
Kommunestyret kan dessuten gjøre vedtak om at det skal gjøres et tilsvarende tillegg for de eiendommer som er verdsatt særskilt før et tidspunkt som kommunestyret fastsetter. Økningen kan skje stegvis over flere år, men må ikke være mer enn 10 prosent av det opprinnelige skattegrunnlaget for hvert år etter 10-årsfristen for den siste alminnelige takseringen. Det er eiendomsskattekontoret som forestår og gjennomfører kommunestyrets vedtak om kontorjustering etter bestemmelsene i esktl. § 8A-4.