5 Kontrollutvalgets administrasjon og sekretariat
Kommunestyret skal sørge for at kontrollutvalget har sekretariatsbistand som til enhver tid tilfredsstiller utvalgets behov. Sekretariatet er kontrollutvalgets administrasjon, og skal påse at de sakene som blir behandlet av kontrollutvalget er forsvarlig utredet og at utvalgets vedtak blir iverksatt. Sekretariatet har også et lovpålagt ansvar for kontrollutvalgets arkiv.
Sekretariatsfunksjonen kan ikke legges til kommunens administrasjon. Den som utfører revisjonsoppgaver for kommunen eller er medlem i kontrollutvalget, kan heller ikke ha sekretariatsfunksjoner for kontrollutvalget. Den som utfører sekretariatsfunksjon for kontrollutvalget, er direkte underordnet kontrollutvalget når det gjelder utvalgets arbeid og skal følge de retningslinjer og pålegg som utvalget gir. Dette gjelder ikke daglig drift, der Kontrollutvalgssekretariatet er underlagt eget styre og representantskap.
Kommunedirektøren har ikke instruksjons- eller avgjørelsesmyndighet overfor sekretariatet.