Velferdsteknologi: — Skal hjelpe oss ansatte til å gi enda bedre omsorg og jobbe på en smartere måte

Tida der snortrekk på rommet er eneste måte å tilkalle hjelp på, er snart forbi. Det nye Bjerkreim helsesenter får moderne velferdsteknologi som skal gi eldre og syke bedre livskvalitet og økt trygghet.

Kvalitetskkordinator Anne G. Friestad i sykehjemsgang - Klikk for stort bilde

I dag er det snorer ved senger og på toalettet. Meningen er at beboere skal kunne tilkalle hjelp ved behov. Problemet er at beboere i mange tilfeller ikke klarer å nå snora hvis de er på et annet sted enn ved senga eller toalettet. Personer med demens kan også ha vansker med å forstå at snora kan brukes til å tilkalle hjelp.  

I nye Bjerkreim helsesenter blir det snorer for de som ønsker det, men det kommer i tillegg til annen teknologi. Nå får beboere en knapp de kan trykke, som de alltid har med seg, hvis de har behov for hjelp. Sensorer kan også registrere behov for hjelp uten at det blir trykket på en knapp eller dratt i en snor.  

Bedre omsorg

Bjerkreim kommune kjøper nytt velferdsteknologianlegg i det nye helsesenteret i Kodleberget. Dersom kommunen bestemmer å bruke alle funksjonene som tilbys, er kostnadsramma cirka sju millioner kroner fordelt på seks år.  Avtalen med leverandøren Atea ble signert for ei tid tilbake.  

Velferdsteknologi blir viktig framover, både i nybygget og for eldre og syke som bor hjemme.  

— Jeg må poengtere at ingen må tro at vi har planer om å redusere bemanningen. Teknologi erstatter ikke folk og hender. Tvert imot. Velferdsteknologi skal hjelpe oss ansatte til å gi enda bedre omsorg og jobbe på en bedre måte. Vi ønsker å bruke tida mer effektivt, for at vi skal ha mest mulig tid hos dem som trenger det mest, sier Anne G. Friestad, som jobber som prosjektkoordinator for det nye helsesenteret i Bjerkreim kommune.

Unngå fall

Friestad kommer med et konkret eksempel. Kommunen kjøper verktøyet room-mate.  

— Sensorer registrerer om en beboer ligger i senga, eller er på vei ut. Hos en person med fallfare kan alarmen gå når hen reiser seg fra senga, og vi kan komme til for å unngå fall. Så lenge personen ligger i senga, kan vi bruke tid på andre ting, og ikke gå inn på rommet og vekke vedkommende, forklarer Friestad.

En annet eksempel: Ny teknologi sørger for at en person med demens som vandrer kun får tilgang til sitt eget rom og fellesarealer. Når den med demens prøver å gå inn på andre beboeres rom, eller andre rom som de ikke skal ha adgang til, møter den ei stengt dør. Dette gir mer trygget og forutsigbarhet til alle beboere, og gir mindre behov for at personalet må følge etter de som vandrer.  

Erfaringer i andre kommuner

Bjerkreim er en stor kommune, med lange avstander. Ansatte bruker mye tid på hjemmebesøk. Kommunen kommer også til å bruke velferdsteknologi hos mennesker som bor hjemme i egen bolig.  

— I tillegg til vanlige hjemmebesøk kan vi ha digitale tilsyn, der vi kan se og snakke med personer som bor hjemme. For eksempel kan noen føle seg tryggere om de vet at vi ser til dem på natta. Da kan vi sjekke inn hos dem digitalt, noe som gjør at vi ikke bruker tid på kjøring på natt, og vi unngår å vekke personen ved å låse oss inn i huset. Bruk av denne teknologien krever samtykke fra bruker, poengterer Friestad.  

Hun er veldig opptatt av å få fram at teknologien skal hjelpe de ansatte til å jobbe på en bedre måte, bruke ressursene rett og på den måten sørge for at eldre og syke får bedre kvalitet på tilbudet.

— Ja, gevinsten er at vi jobber smartere, og bruker ressursene der det er mest behov.  

Andre kommuner har etter hvert en del erfaring med bruk av velferdsteknologi. Blant annet Randaberg, som Friestad og kolleger har besøkt.  

— I Randaberg er de veldig fornøyd med teknologien. Dette blir en positiv omveltning som jeg gleder meg til. Ja, det blir en overgang, men vi kommer til å bruke god tid på innkjøring og opplæring. Det viktigste av alt er at vi forhåpentligvis kommer til å gi bedre hjelp og tilbud til innbyggerne i Bjerkreim.  

Anne Friestad
Sykepleier
E-post