Opplysning, råd og veiledningHva betyr opplysning, råd og veiledning?Alle offentlige kontor har plikt til å veilede om sin egen virksomhet.Hvis du trenger hjelp fra andre offentlige instanser, skal kommunen og NAV-kontoret hjelpe deg med å opprette kontakt slik at du får den hjelpen du trenger.Det kan også være behov for at flere instanser samarbeider for å kunne gi deg best mulig hjelp. Hvis du ønsker det, kan NAV for eksempel samarbeide med skole, barnevern, barne- og ungdomspsykiatri og DPS.Hvem kan få opplysning, råd og veiledning?Du har rett til dette uavhengig av om du allerede er i en vanskelig livssituasjon, eller om du mottar andre tjenester fra NAV. Du må vanligvis selv ta kontakt med NAV-kontoret ditt. Da vil NAV-kontoret tilby deg en samtale om din livssituasjon. NAV-kontoret kan også på eget initiativ gi informasjon, råd og veiledning hvis det kan bidra til å løse eller forebygge sosiale problem. Hvis du mottar økonomisk sosialhjelp kan opplysning, råd og veiledning bidra til å støtte opp under mulighetene dine til å klare deg selv. Gjeldsrådgivning - økonomirådstelefonen i NAV Hvis du har betalings- eller gjeldsproblemer, kan NAV gi deg økonomisk rådgiving. Her kan du lese mer om gjeldsrådgivning hos NAV. Økonomirådtelefon i NAV Ring 55 55 33 39 TaushetspliktAlle som jobber i NAV har taushetsplikt. Publisert 29.11.2018 11.17