Opplysning, råd og veiledning

Hva betyr opplysning, råd og veiledning?

Alle offentlige kontor har plikt til å veilede om sin egen virksomhet.

Hvis du trenger hjelp fra andre offentlige instanser, skal kommunen og NAV-kontoret hjelpe deg med å opprette kontakt slik at du får den hjelpen du trenger.

Det kan også være behov for at flere instanser samarbeider for å kunne gi deg best mulig hjelp.  Hvis du ønsker det, kan NAV for eksempel samarbeide med skole, barnevern, barne- og ungdomspsykiatri og DPS.

Hvem kan få opplysning, råd og veiledning?

Du har rett til dette uavhengig av om du allerede er i en vanskelig livssituasjon, eller om du mottar andre tjenester fra NAV.  Du må vanligvis selv ta kontakt med NAV-kontoret ditt.  Da vil NAV-kontoret tilby deg en samtale om din livssituasjon.  

NAV-kontoret kan også på eget initiativ gi informasjon, råd og veiledning hvis det kan bidra til å løse eller forebygge sosiale problem. 

Hvis du mottar økonomisk sosialhjelp kan opplysning, råd og veiledning bidra til å støtte opp under mulighetene dine til å klare deg selv.  

Gjeldsrådgivning - økonomirådstelefonen i NAV

Hvis du har betalings- eller gjeldsproblemer, kan NAV gi deg økonomisk rådgiving. 

Her kan du lese mer om gjeldsrådgivning hos NAV.

Økonomirådtelefon i NAV 

Ring 55 55 33 39

Taushetsplikt

Alle som jobber i NAV har taushetsplikt.