Kommunedirektør

Ørjan Daltveit er kommunedirektør i Bjerkreim kommune.  Han begynte i stillingen 1. januar 2015.

Kommunedirektørens oppgaver og ansvar

Kommunedirektren er kommunen sin øverste administrative leder og han står ansvarlig overfor kommunestyret.

Etter kommuneloven § 23 skal kommunedirektøren:

  • se til at saker som blir lagt frem for folkevalgte organ er forsvarlig utredet
  • sørge for at vedtak blir iverksatt
  • sørge for at administrasjonen blir drevet i tråd med lover, forskrifter og overordnede instrukser og at det blir ført kontroll med dette

Kommunedirektøren har møte- og talerett, personlig eller ved en av sine underordnede, i alle folkevalgte organer, bortsatt fra kontrollutvalget. Normalt møter kommunedirektøren selv kun i kommunestyret, formannskapet, administrasjonsutvalget og arbeidsmiljøutvalget, mens respektive kommunalsjefer eller andre møter på vegne av kommunedirektøren i levekårsutvalget og LMT-utvalget og andre utvalg/komiteer.

Organisering

Kommunedirektøren organiserer sin administrasjon med følgende avdelinger og stabs-/støttefunksjoner:

  • Avdeling for levekår (helse, omsorg, sosial, integrering og barnevern)
  • Avdeling for landbruk, miljø og teknikk (LMT - bygg og eiendom, teknisk forvaltning og landbruk)
  • Avdeling for oppvekst og kultur (barnehage, skole, frivillighet og folkehelse, kultur og bibliotek)
  • Økonomiavdeling
  • Organisasjonsavdeling (kommunikasjon og dokumentasjon, Digitalisering/IT og HR og organisasjon)
Ørjan Daltveit
Kommunedirektør
E-post
Telefon 51 20 11 25
Mobil 90 50 08 85