Kommunedirektørens oppgaver og ansvar
Kommunedirektren er kommunen sin øverste administrative leder og han står ansvarlig overfor kommunestyret.
Etter kommuneloven § 23 skal kommunedirektøren:
- se til at saker som blir lagt frem for folkevalgte organ er forsvarlig utredet
- sørge for at vedtak blir iverksatt
- sørge for at administrasjonen blir drevet i tråd med lover, forskrifter og overordnede instrukser og at det blir ført kontroll med dette
Kommunedirektøren har møte- og talerett, personlig eller ved en av sine underordnede, i alle folkevalgte organer, bortsatt fra kontrollutvalget. Normalt møter kommunedirektøren selv kun i kommunestyret, formannskapet, administrasjonsutvalget og arbeidsmiljøutvalget, mens respektive kommunalsjefer eller andre møter på vegne av kommunedirektøren i levekårsutvalget og LMT-utvalget og andre utvalg/komiteer.
Organisering
Kommunedirektøren organiserer sin administrasjon med følgende avdelinger og stabs-/støttefunksjoner:
- Avdeling for levekår (helse, omsorg, sosial, integrering og barnevern)
- Avdeling for landbruk, miljø og teknikk (LMT - bygg og eiendom, teknisk forvaltning og landbruk)
- Avdeling for oppvekst og kultur (barnehage, skole, frivillighet og folkehelse, kultur og bibliotek)
- Økonomiavdeling
- Organisasjonsavdeling (kommunikasjon og dokumentasjon, Digitalisering/IT og HR og organisasjon)