Framside

Digital post fra kommunen

Velg digital postkasse - Klikk for stort bilete  

I løpet av januar 2017 vil Bjerkreim kommune begynne å sende post til din digitale postkasse. 


Er du klar til å ta i mot?

Ved å opprette en digital postkasse, kan du åpne og lese posten din både på datamaskin, nettbrett og smarttelefon.  Du må ha tilgang til internett for å ha en digital postkasse.

Hvorfor skal kommunen sende brev til digital postkasse?

Forvaltningsloven er nå endret slik at digital kommunikasjon skal være hovedregelen når offentlige virksomheter (stat, kommune og fylkeskommune) henvender seg til innbyggere og virksomheter.
Kommunestyret i Bjerkreim har vedtatt at "Bjerkreim kommune skal se etter digitale løsninger som kan forenkle eller effektivisere arbeidet" , - og i tillegg har vi behov for å spare penger .

Digital utsending av post vil gi bedre service til innbyggere, næringsliv og andre virksomheter ved at mottakeren får et raskere svar og at dokumenter er tilgjengelige uavhengig av åpningstider.

Fordeler ved digital postkasse

  • du får post fra det offentlige oversendt på en sikker måte og samlet på ett sted
  • du får tilgang til posten din hvor og når du vil
  • du kan varsles på SMS eller e-post når du får brev fra kommunen og andre offentlige etater
  • du får raskere svar og informasjon fra det offentlige
  • du sparer miljøet og hjelper oss å redusere offentlige kostnader
  • du får ikke reklame i den digitale postkassen din

Sikkerhet

Siden du må logge deg inn via ID-porten (f.eks. med MinID eller BankID) for å lese brevene, er du sikker på at ingen andre kan lese posten din.  Du risikerer heller ikke at brev blir borte i postgangen. 
Du er også mer utsatt for identitetstyveri og svindel med papirpost enn digital post.  Datatilsynet anbefaler derfor innbyggerne å opprette digital postkasse.  Digital postkasse er den sikreste postkassen som fins.

Det offentlige har ikke lov å sende sensitiv informasjon, som f.eks. helseopplysninger, på e-post fordi dette ikke er sikkert nok.

Gradvis innføring

Du vil likevel kunne oppleve å få post på papir fra Bjerkreim kommune selv om du har opprettet en digital postkasse.  Dette bl.a. fordi det vil ta tid før vi tar i bruk digital utsendelse for alle tjenester.

Hvordan får jeg digital postkasse?

Du kan velge mellom to postkasser, Digipost eller e-Boks.  Postkassene er likestilte og begge tilfredsstiller strenge krav til sikkerhet.  Det er gratis å opprette og bruke postkassen.

Den største forskjellen mellom de to postkassene er hvilke private virksomheter du kan motta digital post fra.  Les mer om de to postkassene på deres egne nettsider, digipost.no og e-boks.no, hvor du også kan opprette digital postkasse.  Hvis du angrer på hvilken postkasse du valgte, kan du enkelt bytte senere hvis du ønsker det.

Via nettsiden norge.no finner du mer informasjon om digital postkasse.

Har du ikke aktivt valgt digital postkasse, men heller ikke reservert deg, vil digital post gå til din meldingsboks i Altinn.

Kan jeg reservere meg?

Privatpersoner har rett til å reservere seg mot digital post ved å gå inn på norge.no eller ringe 800 30 300 og be om å få all post fra det offentlige på papir. 
Men har du aldri benyttet en offentlig tjeneste på nett som krever innlogging via ID-porten (f.eks. hvis du får selvangivelsen på papir), vil du fortsatt motta post fra det offentlige på papir.  Da trenger du ikke reservere deg.

Digital post til virksomheter

Digital post fra kommunen til virksomheter (næringsdrivende og organisasjoner som er registrert i Brønnøysundregistrene) vil bli sendt til Altinn. 
Virksomheter har ikke anledning til å reservere seg mot digital kommunikasjon.

Alle typer virksomheter må logge seg inn på altinn.no og registrere hvordan de ønsker å få melding om ny digital post.  En kan registrere et mobilnummer, en e-postadresse eller begge deler.
Normalt vil daglig leder være registrert som bruker i altinn.  Skal andre i bedriften håndtere posten, må daglig leder gi vedkommende tilgang til bedriftens meldingsboks i Altinn.

 

Trenger du hjelp?

norge.no finner du alt du trenger å vite om digital postkasse.  Her kan du velge postkasse, oppdatere kontaktinformasjonen din, reservere deg m.m.

Du kan også kontakte kommunen på postmottak@bjerkreim.kommune.no eller telefon 51 20 11 00.

Publisert av Tora-Britt Svela. Sist endra 06.03.2017
Fann du det du leitte etter?

Kontakt

Tlf: 51 20 11 00
E-post